Het is zomer! Tijd om te ontspannen, uit te rusten en op te laden. Ook in je bedrijf is het rustig. Nu heb je mooi de tijd om al die onafgemaakte ideeën en acties uit te voeren. Het liefst zou je aan je marketing werken, want je kan best meer klanten gebruiken. Maar ja, wat kan je aan je marketing doen? Al je – potentiële – klanten zijn op vakantie, netwerken liggen stil, collega’s hebben hun telefoon uitgezet.
Toch is het heel goed mogelijk in de zomer veel aan je marketing te doen. Deze zomermaanden geef ik je in iedere week een simpel uit te voeren zomermarketing tip. Zodat je in de zomer al nieuwe klanten krijgt óf na de zomer op volle kracht nieuwe klanten werft. Alle tips komen bij elkaar in deze blog te staan, zodat je ze allemaal gemakkelijk na kunt lezen.
___________________________________________________________________________
Tip 1: Maak je projecten af om na de zomer klanten te krijgen.
Je hebt vast op je to-do lijstje nog onafgemaakte belangrijke marketing projecten staan, waar je nooit tijd voor leek te hebben. Pak dat projectenlijstje er eens bij. Welk project ga je deze zomer afmaken? Een nieuwsbrief opzetten? Een blog schrijven? Je website bijwerken? Met Facebook, Linkedin of Twitter beginnen? Uitzoeken van welke klanten je blij wordt en die op jouw diensten zitten te wachten? Probeer niet alle projecten tegelijk aan te pakken! Als je dat doet, dan zit je aan het einde van de zomer nog steeds met dezelfde lijst onafgemaakte projecten.
Kies liever voor één project dat je helemaal afmaakt. Kies dat project uit waarvan je voelt dat die jou het meeste kans op nieuwe klanten oplevert. Heb je je project helemaal afgerond? Vink het af van je to-do lijstje en beloon jezelf met een cadeautje of met iets dat je graag doet. Je hebt het verdiend!
___________________________________________________________________________
Tip 2: Maak een speciaal zomeraanbod!
Niet iedereen is op vakantie, dus voor de klanten die gewoon aan het werk zijn, is het heel interessant als je hen een speciaal zomeraanbod kan doen. Dat aanbod kan allerlei vormen aannemen, bijvoorbeeld:
- Biedt eerst een gratis kennismaking sessie aan, waarna je de klant een voordelig geprijsd kortdurend zomeraanbod doet. Dat aanbod kan een aantal sessies zijn die gedurende de zomer voordelig geprijsd zijn of een aantrekkelijk geprijsd traject met een vast aantal sessies en einddatum.
- Een serie kortdurende (maximaal 2 uur) workshops voor hele kleine groepen. Zo kunnen je klanten uit meerdere opties kiezen en is de tijdsinvestering voor jou en hen laag. Ook hierna kun je jouw voordelig kortdurend zomeraanbod aanbieden.
- Een programma dat je normaal gesproken voor grotere groepen aanbied, bied je nu voor hele kleine groepen aan voor dezelfde prijs. En de datum stel je vast in overleg met de deelnemers (dit heb ik zelf een aantal zomers gedaan).
- Bied een bonus aan. Als klanten in de zomer een dienst van je afnemen, geef je ze bovenop de normale sessie iets extra’s. Dat kan een extra sessie zijn, een boek dat je hebt geschreven of een andere dienst dan de dienst die ze afnemen.Of je geeft ze korting op een dienst die ze in het najaar afnemen.
- De zomer is ook een mooie tijd om nieuwe diensten te testen. Bied de dienst aan voor een aantrekkelijke prijs in ruil voor feedback op je dienst. En vraag als de klant tevreden is of je zijn/haar referentie op je website mag zetten.
___________________________________________________________________________
Tip 3: Neem weer contact op met voormalige klanten.
Voormalige klanten zijn vaak jouw meest loyale klanten, omdat ze goede ervaringen met je gehad hebben in het verleden. Ze zijn loyaal, ook al laten ze niets van zich horen of nemen ze op dit moment geen diensten van je af. Het is net zoals met oude vrienden: als je elkaar na een hele tijd weer ziet, is het alsof de tijd heeft stilgestaan. Je gaat gewoon verder met het contact alsof er in de tussentijd niets gebeurd is.
Het heeft altijd zin om van tijd tot tijd weer eens contact op te nemen met je voormalige klanten. Het is niet alleen leuk om elkaar weer te spreken, maar er kunnen inmiddels ook dingen in het leven van je klant veranderd zijn. Situaties of problemen waar jij wellicht ondersteuning bij zou kunnen bieden. En als je ondersteuning niet nodig is, dan heb je toch weer een klein stukje marktonderzoek gedaan, je weet weer wat er leeft bij je klanten.
Maak een lijst van voormalige klanten en begin met de meest ‘warme’ contacten. Bel of mail ze afhankelijk van wat jij denkt dat jouw doelgroep het meest op prijs stelt. Je kunt ze ook een ‘cadeautje’ geven in de vorm van een interessant artikel, een titel van een boek dat nuttig voor ze kan zijn of een andere waardevolle tip.
Ik wens je veel plezier met het opfrissen van je ‘oude’ contacten!
___________________________________________________________________________
Tip 4: Vind uit waar je klanten graag voor betalen.
In de zomer heb je mooi de tijd om te onderzoeken wat jouw (potentiële) klanten bezighoudt. Vaak is het voor hen ook komkommertijd en kunnen ze wel een half uurtje vrij maken om vragen te beantwoorden. Doe dus marktonderzoek en vind uit waar je doelgroep graag voor betaalt.
Wat wil je te weten komen als je marktonderzoek doet?
- Je wilt weten wat het meest urgente probleem is van jouw klanten. Je wilt weten of ze dit probleem willen oplossen en wat ze ervoor over hebben. En je wilt weten wat de ideale situatie voor hen is.
- Maak een lijst van mensen die in jouw doelgroep vallen (dit kunnen natuurlijk ook oud-klanten zijn, zie zomermarketingtip 3).
- Maak een lijst met vragen die je ze wilt stellen.
- Zoek contact met de mensen op je lijst en vraag of ze mee willen werken aan jouw marktonderzoek. Je kunt als dank iets aanbieden, zoals een gratis kort consult.
Hou er rekening mee dat je uit dit marktonderzoek klanten kunt overhouden, dat overkomt mijn klanten regelmatig!
___________________________________________________________________________
Tip 5: Marketing is een vak, dus te leren!
De vijfde zomer marketingtip is een voor de hand liggende tip, die echter vaak vergeten wordt. Marketing is een vak. Dat betekent dat je dat vak dus kunt ook leren! In de zomer, waarin het voor de meeste therapeuten en coaches stiller is dan normaal, kun je de vrijgekomen tijd gebruiken om je kennis en vaardigheden op dit gebied aan te scherpen.
Wat kun je doen om je het vak van marketing eigen te maken?
- Lees een boek over marketing. Snuffel eens rond in de boekhandel of zoek via Google om je te oriënteren en te zien wat jou aanspreekt.
- Volg een training of workshop op het gebied van marketing. Zo’n training kun je natuurlijk via Google of sociale media vinden, maar je collega-ondernemers kunnen je ook op ideeën brengen.
- Pas je marketingkennis toe in de praktijk. Kennis verwerven en een training volgen is een goede basis, de volgende stap is om het geleerde daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Durf fouten te maken, leer ervan en wordt steeds beter in het vak van marketing.
- Maak een marketingplan. Weet je al wat je moet doen om meer klanten te krijgen, maar zit er geen structuur in je acties? Neem bewust afstand van de dagelijkse beslommeringen en ga er voor zitten om een plan voor de komende tijd te maken. Stel je prioriteiten vast, beslis wat je doet en wat je niet doet en maak tijd in je agenda om je acties ook uit te voeren.
Investeer in het vak van marketing en je zult zien dat je dan ook daadwerkelijk meer klanten gaat krijgen!
___________________________________________________________________________
Tip 6: Niets doen en toch klanten krijgen!
Klanten krijgen vraagt om actie nemen, dingen doen en contact met andere mensen leggen. Maar het is óók heel belangrijk om van tijd tot tijd stil te staan en niets te doen. Want als je stilstaat en gewoonweg ‘bent zoals je op dat moment bent’ ga je vertragen, waardoor je beter kunt voelen wat belangrijk voor je is. En als je even helemaal niets doet neem je afstand van de dagelijkse hectiek en komt er ruimte voor nieuwe ideeën. Ideeën voor een nieuw aanbod of een andere manier van promoten bijvoorbeeld, waardoor je ineens ziet hoe je meer klanten kunt krijgen.
Stilstaan en niets doen is dus net zoals actie nemen even belangrijk voor je marketing.
Nu is echt helemaal nietsdoen voor de meeste mensen erg lastig, dus daar ga ik je geen suggesties voor geven. Waar het om gaat is dat je je hoofd even rust gunt, dat je zogezegd je hoofd vakantie geeft, zodat je echt in het hier en nu kan komen. Hieronder vind je een aantal ideeën hoe je die rust in je hoofd kan creëren. Kies uit deze ideeën wat je aanspreekt, probeer het uit en pas het indien nodig aan.
- Mediteer iedere dag 2 x 10 minuten, hoe druk je het ook hebt.
- Beluister iedere dag één van je favoriete muzieknummers.
- Masseer iemand of laat je masseren.
- Speel met een kind, stem je af op het tempo van het kind en laat je erdoor meenemen.
- Neem een bad met geurende oliën.
- Ga wandelen in de natuur en zet al je zintuigen open: voel, kijk, luister en ruik.
- Zing hardop (in de badkamer als je niet wilt dat anderen het horen) alles wat er in je opkomt, durf te uiten hoe je je binnenin voelt.
Ik wens jouw hoofd veel rust en vakantie toe!
___________________________________________________________________________
Tip 7: Waarom onbereikbare klanten gunstig zijn.
Hoewel de meeste mensen alweer aan het werk zijn, zijn sommige van je klanten nog op vakantie. En kun je nog geen afspraken met ze maken, want ze zijn immers niet bereikbaar. Natuurlijk kun je een voicemail inspreken of een mail sturen, maar je weet dat er bij hun terugkomst een hele berg acties liggen te wachten. En je vermoedt dat jouw bericht de kans loopt over het hoofd te worden gezien. Daarom wacht je dus even met bellen tot ze weer terug zijn.
Dat is logisch gedacht, maar minder effectief voor je marketing. Jouw klanten worden de hele dag met allerlei boodschappen en prikkels bestormd. En om uit die lawine van indrukken zich jou te herinneren of te onthouden wat je boodschap is, hebben klanten herhaling nodig. Als een klant zich jou herinnert, is hij/zij ook eerder geneigd een dienst bij je af te nemen.
Je creëert herhaling door meerdere malen contact met je klant te zoeken. Ook al heb je maar even contact, toch wordt dit al in het geheugen van je klant opgeslagen. Hoe meer contactmomenten, hoe sneller en gemakkelijker de klant zich jou herinnert. Stuur dus alvast een e-mail of een voicemailtje naar je vakantievierende klant. En kondig hierin aan dat je ná de vakantie van je klant contact zal opnemen.
Op die manier breng je jezelf op een vriendelijke manier onder de aandacht. En is de klant ook voorbereid op je telefoontje, waar je jouw vraag aan hem of haar voorlegt. Wees blij dat je klant niet bereikbaar is! Je krijgt zo de gelegenheid jezelf meerdere malen onder de aandacht te brengen. En je hebt dan meer kans dat de klant zich jou herinnert en een dienst bij je zal afnemen.
Je reactie is hieronder van harte welkom.
Renate Spooremakers
op 01 Jul 2014Annie
op 03 Jul 2014Marta van Sitteren
op 01 Jul 2014Annie
op 03 Jul 2014Petra Adriaanse
op 01 Jul 2014Annie
op 03 Jul 2014Noor Verheul
op 02 Jul 2014Annie
op 03 Jul 2014Mariam
op 03 Jul 2014Annie
op 03 Jul 2014Willemijn Hornsveld
op 06 Jul 2014Annie
op 07 Jul 2014Willemijn Hornsveld
op 09 Jul 2014Annie
op 11 Jul 2014Danielle
op 16 Jul 2014Annie
op 17 Jul 2014Katleen Van Landschoot
op 31 Jul 2014Annie
op 02 Aug 2014odo
op 22 Aug 2016Annie Massop
op 22 Aug 2016