In de blog Gun jij jezelf leuke klanten kon je lezen dat veel coaches en therapeuten zich vaak niet bewust zijn wie hun ideale klant is. Sommigen helpen zelfs uit schuldgevoel klanten die niet bij hen passen en waar ze moe van worden.
Het is belangrijk om met klanten te werken waar je blij van wordt. Natuurlijk is dat belangrijk voor jezelf, want daardoor heb jij plezier in je werk. Maar ook voor de klanten zelf is het van groot belang, want zij zijn precies de mensen die het meeste baat hebben bij jouw dienstverlening. Ze zijn gemotiveerd om iets van je te leren en bereid ten positieve te veranderen.
Hoe kun je jouw ideale klant ontdekken?
Hou voor jezelf eens bij van welke mensen je energie krijgt en van welke mensen je moe wordt. Dat is vaak een hele goede graadmeter of iemand wel of niet bij je past. Noteer namen van privé en zakelijke contacten. Want het gaat er hier om dat je de kenmerken ontdekt van mensen waar je graag contact mee hebt. En die mensen kom je overal tegen.
Schrijf de namen op aparte strookjes papier en sorteer ze onder blije gezichtjes en niet-blije gezichtjes. Een voorbeeld zie je op de foto.
Leg deze verzameling op een plek neer waar je regelmatig langs komt. Dan blijft het onder je aandacht en hou je jezelf er onbewust ook mee bezig.
Je zult merken dat het bij sommige mensen gelijk duidelijk is en dat je over andere mensen twijfelt. Durf rustig de namen tussen de gezichtjes heen en weer te schuiven en voel dan wat voor jou klopt. Soms heeft het gewoon tijd nodig en merk je dat het op een gegeven moment vanzelf duidelijk wordt.
Na een week maak je de balans op. Wat hebben de mensen die onder het blije gezichtje liggen met elkaar gemeen? Zo heb je al een groot aantal kenmerken van jouw ideale klant bepaald. Meestal is er nog een verfijning van het profiel nodig, maar de hoofdrichting heb je al te pakken.
Een simpele tip om jezelf te gunnen met leuke klanten te werken: zoek heel bewust het gezelschap op van mensen die je privé kent die aan de kenmerken die je net hebt bepaald voldoen. Het gaat er hierbij om dat je het jezelf gunt in gezelschap te zijn van leuke mensen, dat je merkt hoe gemakkelijk en ontspannen zulke contacten zijn. En hoeveel energie je daarvan krijgt. Want als je dat jezelf gunt in je privé leven, durf je dat jezelf ook in je werk te gunnen.
Door te werken met leuke klanten, krijg je plezier, voldoening en energie. Deze klanten raken daardoor als vanzelf extra gemotiveerd jouw suggesties op te volgen en zullen daardoor hun leven blijvend ten goede veranderen. En last but not least: je zelfvertrouwen groeit doordat jij nu zelf aan het roer van je bedrijf staat en zelf bepaalt wat er in jouw bedrijf gebeurt.
Ken jij je ideale klant al? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Schrijf je reactie hier onderaan mijn blog, je krijgt altijd antwoord.
P.S. En dat schuldgevoel dan? Een klant van mij zei dat laatst heel treffend: “Aha, dus klanten van wie ik moe word zijn goede klanten voor een andere therapeut. Die therapeut wordt van de mensen die ik niet leuk vindt juist heel blij. Dus iedere klant kan geholpen worden, alleen hoef ik dat zelf niet perse te doen.” Precies!
Meer ondersteuning nodig bij het vinden van je ideale klant?
Volg dan de online training Ontdek Intuïtief je Favoriete en Goed Betalende Klant! Je ontdekt in deze training wie de klanten zijn waarbij je al je je favoriete interesses en talenten kunt inzetten. Met deze training vind jij de klanten die jou waarderen en graag voor jouw dienstverlening betalen.
Klik hier voor de training Ontdek Intuitief je Favoriete en Goed Betalende Klant
© 2015 – Hart en Ziel Marketing – Annie Massop – Alle rechten voorbehouden
Wil je dit artikel gebruiken in een nieuwsbrief, website of tijdschrift? Graag! MITS je de volgende informatie bij het artikel vermeldt met een werkende link naar de genoemde website:’Door Annie Massop van Hart en Ziel Marketing. Ga naar www.hartenzielmarketing.nl en vraag daar het gratis E-boekje ‘De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf‘ aan.
Helma Hafkamp
op 07 Nov 2012Annie
op 10 Nov 2012Paul
op 21 Jun 2013Annie
op 24 Jun 2013Marjan
op 27 Jun 2015Annie Massop
op 30 Jun 2015els
op 04 Feb 2016Annie Massop
op 10 Feb 2016