Laatst op een netwerkavond hoorde ik een gesprek tussen Rosanne (coach) en Hermine (therapeut). Ze vroegen zich hardop af: “Waarom vinden wij coaches en therapeuten het zo moeilijk om klanten te werven? We zijn empatisch, we kunnen goed communiceren. Die kwaliteiten heb je toch ook nodig bij acquisitie en marketing? Waarom lukt het dan niet om klanten te krijgen?”
Ze keken me aan en zeiden: “Kun jij dat eens uitleggen?” Ik zei “Ja, dat kan ik.” Ik pakte 2 hoeden uit mijn tas. Een rode en een blauwe.
Ik zette de blauwe hoed op en zei:
“Zodra iemand klant van je is, ga je aan de slag met zijn of haar probleem op te lossen. Je hebt als therapeut of coach geleerd ‘achter’ de symptomen te kijken. Zegt een klant van jou bijvoorbeeld: “Ik heb ieder weekeinde knallende hoofdpijn”, dan vraag je door. Je gaat op zoek naar de oorzaak en reikt dan de oplossing aan (of laat de klant zelf de oplossing vinden). Je gebruikt daarbij allerlei therapeutische of coachingmethodes en -technieken en natuurlijk is je empathie daar onmisbaar bij.
Op je website beschrijf je de diagnose, de oorzaken van allerlei problemen en welke methodes je gebruikt. De therapeut uit dit voorbeeld zegt dan bijvoorbeeld: Mijn methode XYZ is voor iedereen en voor alle klachten in te zetten. Niet lekker in je vel zitten, ziekte en spanningen komen allemaal voort uit innerlijke disbalans en belemmerende overtuigingen. Ik help je weer contact te maken met je diepe weten, waardoor je de juiste keuzes maakt en je weer helemaal in balans komt. Je schrijft je website met je coach-/therapeuthoed op.”
Ik zette de rode hoed op en zei:
“Om klanten te krijgen zijn echter hele andere dingen nodig. Mensen willen pas voor jouw dienst betalen als je ze van een urgent probleem afhelpt. Een probleem waar ze ’s nachts wakker van liggen, een probleem waar ze echt last van hebben. Het maakt ze op dat moment niet uit hoe je dat probleem oplost of wat de oorzaak van hun probleem is. Ze willen van het probleem af.
Mensen willen op jouw website lezen of jij hun urgente probleem op kan lossen, ze willen voelen dat je hun situatie begrijpt. Ze zijn gemotiveerd om voor je dienst te betalen als ze inzien hoe groot de negatieve gevolgen van hun probleem zijn. Je zet je empathie hier ook in, maar dan om je potentiële klanten te motiveren iets aan hun situatie te doen.
Dus in het voorbeeld van de klant met de hoofdpijn: beschrijf op je website dat je mensen (wees heel specifiek wie dat zijn!) helpt met migraine en hoofdpijn. Laat merken dat je weet dat ze iedere weekeinde ziek in bed liggen, dat ze geen sociaal leven meer hebben, dat ze steeds slechter gaan functioneren en hun baan verliezen. Je schrijft je website met je marketinghoed op!”
Ik zette de hoeden afwisselend op en af en zei:
“Empathie en goed communiceren zijn onmisbaar bij therapie en coaching. Net zo onmisbaar is dat bij marketing. Als je echter de verkeerde hoed op hebt bij je marketing, ga je als coach of therapeut gigantisch de mist in en krijg je geen enkele klant. Zet daarom bewust je coach-/therapeuthoed af en je marketinghoed op als je met je marketing bezig bent.”
Rosanne en Hermine moesten lachen om mijn verhaal. Het was ze nu helemaal duidelijk! Ze pakten de hoeden, zetten ze op en af, gooiden ze naar elkaar toe en trokken gekke bekken. Het werd nog een gezellige avond!
Je reactie is hieronder van harte welkom.
Wil jij een website waarmee je klanten krijgt? Wil je leren hoe ook jij de rode hoed op zet en meer klanten krijgt? Doe dan mee aan de Hart en Ziel Marketing Academie. Speciaal voor intuitieve coaches en therapeuten. Intuïtief klanten werven is leuk!
Lees hier meer over de Hart en Ziel Marketing Academie
Judith Maesen
op 10 Sep 2014Annie
op 16 Sep 2014Jan Peeters
op 16 Oct 2015Annie Massop
op 21 Oct 2015Carolijn
op 10 Sep 2014Annie
op 16 Sep 2014Carolijn
op 24 Sep 2014Annie
op 25 Sep 2014Leon Manet
op 11 Sep 2014Annie
op 16 Sep 2014frans
op 14 Sep 2014Annie
op 16 Sep 2014Marrie
op 24 Nov 2014Annie
op 27 Nov 2014Sanne
op 27 Jul 2015Annie Massop
op 28 Jul 2015Aafke
op 27 Sep 2015Annie Massop
op 30 Sep 2015Jitske
op 15 Oct 2016Annie Massop
op 17 Oct 2016