Je hebt alles piekfijn in orde in je praktijk. Je verstaat je vak, je hebt een mooie praktijkruimte. Je hebt veel tijd en geld gestoken in een website en folders. Vorige maand is er zelfs nog een interview met jou in de plaatselijke krant geplaatst. Maar… waar blijven die klanten nu? Het blijft akelig leeg in je praktijk. Je wordt niet gebeld en niet gemaild. Er zijn maanden dat je geen enkele klant ziet. Slecht voor je financiën! Maar ook slecht voor je welbevinden: je voelt je alleen en geïsoleerd.
Van andere ondernemers hoor je dat ze via Twitter klanten krijgen. Ze hebben er zelfs plezier in! Overal lees je dat sociale media de toekomst zijn, dus blijkbaar werkt het wel. Je twijfelt, want Twitter lijkt zo’n oppervlakkig gebeuren. Mensen die alleen maar praten over tv-programma’s, welke kleur broek ze aanhebben of hoeveel kopjes koffie ze vandaag gedronken hebben. Je moet er niet aan denken om daar aan mee te doen!
Het beangstigt je dat mensen zwart worden gemaakt op Twitter. Je hoort wel eens dat mensen zelfs aangifte doen, omdat ze via Twitter bedreigd zijn. Het voelt onveilig, want wie weet wat ze over jou gaan zeggen als je iets op Twitter zet! Nee, Twitter is niks voor jou!
Is Twitter echt zo oppervlakkig en onveilig?
Als je weet wat je wel en niet moet doen, kun je heel veilig op Twitter diepgaande en serieuze contacten leggen. Net zoals in het ‘gewone’ leven kun jij de keuze maken met wie je omgaat of niet. In het ‘gewone’ leven heb je ook mensen om je heen waar je je bij op je gemak voelt. Is het contact niet meer wat je ervan verwacht, dan stop je ermee of neem je afstand.
Binnen Twitter is dat precies hetzelfde. Als je klantprofiel je helder is, kun je heel actief op zoek naar mensen die aan dat profiel voldoen. Ook anderen mensen die je vanuit je vak interessant vind ga je opzoeken en volgen. Zo verzamel je je eigen club mensen om je heen. Mensen die net zoals jij bewust in het leven staan en die dezelfde interesses en waarden hebben als jij.
Je kunt met die mensen alles delen wat je belangrijk vindt. Door tweets te schrijven waarmee je jouw expertise toont, inspireer je jouw potentiële klanten en geef je ze hoop. Dat waarderen ze zeer! Ook collega’s en andere belangstellenden stellen dit op prijs. Door te reageren op anderen, helpt je ze een probleem op te lossen of spreek je ze moed in. Je mag je bewondering laten blijken als je iets heel mooi vindt. Precies zoals je dat in het dagelijks leven doet. Dit zijn je online relaties die zelfs vrienden kunnen worden!
Je mag helemaal vanuit je hart spreken.
Dat kan ook in de digitale wereld, je hoeft iemand niet persoonlijk te kennen of te zien om te voelen wat hij of zij nodig heeft. Het mooiste is: je hebt steeds contact met je potentiële klanten. Je weet precies wat er speelt bij je klanten, waardoor je jouw communicatie op hen af kunt stemmen.
Net zoals in de gewone wereld zullen er altijd mensen zijn met wie het niet klikt. Geen probleem, je hoeft niet met iedereen vriendjes te zijn! Mocht iemand zich in een zeldzaam geval echt onbeschoft gedragen (heel onwaarschijnlijk, gezien de soort mensen in je Twitternetwerk), dan is er altijd nog de blokkeerknop. Zie je, zo kan Twitter ook voor jou werken!
Neem het roer in eigen handen en creëer je eigen sfeer op Twitter. Ga actief op zoek naar mensen bij wie je je goed voelt en die jou waarderen. Geef veel en genereus, help anderen waar je kunt. Wordt heel zichtbaar voor je potentiële klanten en zorg ervoor dat ze je leren kennen en vertrouwen. Dan durven zij de stap te zetten met je in zee te gaan. Zo heb je én klanten én ben je onderdeel van een grotere gemeenschap, waarin je gewaardeerd en gezien wordt. Ook al is het een online gemeenschap, je voelt je gesteund en verbonden.
Hoe ervaar jij de contacten op Twitter? Voel je je veilig op Twitter? Reageer hier op mijn blog, je krijgt altijd antwoord.
Meer lezen over hoe je met sociale media meer klanten krijgt? Lees dan:
© 2015 – Hart en Ziel Marketing – Annie Massop – Alle rechten voorbehouden
Wil je dit artikel gebruiken in een nieuwsbrief, website of tijdschrift? Graag! MITS je de volgende informatie bij het artikel vermeldt met een werkende link naar de genoemde website:’Door Annie Massop van Hart en Ziel Marketing. Ga naar www.hartenzielmarketing.nl en vraag daar het gratis E-boekje ‘De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf’ aan.