Vind jij marketing en acquisitie een noodzakelijk kwaad? Doe je het met tegenzin? Voel je je ertoe gedwongen omdat je anders geen klanten en inkomen krijgt? Ben je liever met je vak bezig en je eigen persoonlijke ontwikkeling? Dan ben je niet de enige!
Veel coaches en therapeuten ervaren hetzelfde. Ze hebben een hekel aan verkopen, willen zichzelf niet opdringen en vinden het lastig zichzelf aan te prijzen.
Wist je dat je marketing ook anders kunt zien? Dat het één van de mooiste manieren van persoonlijke en spirituele groei kan zijn?
Marketing is namelijk óók:
- intuïtief weten wat je levensopdracht is en daar je hele bedrijf op baseren; al je favoriete talenten, interesses en hobby’s inzetten;
- mensen helpen die jou waarderen en waar je helemaal jezelf bij kunt zijn;
- echt voelen dat je iets wezenlijks bijdraagt aan het welzijn van een ander;
- gaan staan voor je levensopdracht en dat aan de buitenwereld laten zien;
- vrijuit en met zelfvertrouwen spreken over waar jij anderen bij kunt helpen;
- aanvoelen wat de ander nodig heeft om voor genezing van zichzelf te kiezen;
- een eerlijke balans tussen geven en nemen creëren;
- kunnen en durven ontvangen.
Klinkt dit je niet als marketing in de oren? Met plezier vertaal ik bovenstaande onderwerpen naar marketingtaal.
De basis van je bedrijf is de markt die je kiest. Werk je met klanten die je waarderen? Kun je al je talenten in je werk inzetten? Werk je met mensen die vanuit je hogere doel voor jou bestemd zijn? Help je hen bij een probleem waar ze echt last van hebben en lever je zo een essentiële bijdrage aan hun welzijn?
Potentiële klanten moeten weten dat jij ze kunt helpen. Treed je naar buiten? Sta je voor je levensopdracht? Laat je jouw klanten zien dat je ze begrijpt? Ben je zelfverzekerd, zodat klanten samen met jou de stap naar een beter leven durven zetten?
Een passende beloning voor je hulp. Weet je welke waarde je voor jouw klanten hebt? Durf je jezelf de beloning te gunnen, die past bij wat jij gegeven hebt? Weet je dat spiritueel gezien geven en nemen in balans horen te zijn?
Heb je een of meerdere vragen met nee beantwoord? Dan heb je een paar prachtige gebieden, waarop je je zowel spiritueel als persoonlijk verder in kunt ontwikkelen.
Durf eens op deze manier naar je marketing te kijken. Zie de lessen die erin besloten liggen. Dan krijg je niet alleen genoeg klanten, maar ben je ook spiritueel en persoonlijk gegroeid!
Op welke gebieden in je marketing zie jij voor jezelf persoonlijke of spirituele groei? Laat je reactie achter hier op mijn blog, je krijgt altijd antwoord.
Marjan
op 26 Jun 2015Annie Massop
op 26 Jun 2015Petra
op 13 Aug 2015Annie Massop
op 23 Aug 2015Jeanette
op 03 Nov 2016Annie Massop
op 03 Nov 2016