arrow_drop_up arrow_drop_down

Gratis 'De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf'

Heb je er een hekel aan om achter klanten aan te jagen en jezelf op te dringen? Ontdek hoe de klanten vanzelf naar jou toekomen door je intuïtie en sociale media in te zetten.
17 juli 2012 
in Geld

Is spiritualiteit en zakelijkheid met elkaar te verbinden?

De laatste tijd kom ik veel ondernemers tegen die spiritualiteit op een of andere manier in het bedrijfsleven willen brengen. Ze hebben er genoeg van om alleen maar gericht te zijn op winst, presteren, targets halen en status. In het werk met particuliere klanten of in hun privé leven zijn ze al met overgave met spiritualiteit bezig en ze zouden dat ook vreselijk graag in het bedrijfsleven inzetten. Het zou het werken in organisaties zo’n stuk aangenamer en zinvoller maken.De grote vraag is echter: hoe kan ik spiritualiteit dan in het bedrijfsleven brengen? Want spiritualiteit en het bedrijfsleven zijn twee totaal verschillende werelden, met hele andere normen en waarden en een andere taal.

Het goede nieuws is: ja, dat kan.

Spiritualiteit kan heel goed samengaan met zakelijkheid. Die twee kunnen elkaar zelfs heel goed aanvullen. Het lastige nieuws is: ja, maar heel anders dan je denkt. Veel coaches, therapeuten en trainers willen vanuit een soort zendingsdrang, omdat het zo goed is voor organisaties en de mensen die erin werken, spiritualiteit aan hun klanten ‘verkopen’.  Ze ervaren meestal dat hun klanten daar niet voor open staan, beleefd luisteren en er verder niet op ingaan. Of in het ergste geval: ronduit afwijzend reageren. Teleurgesteld haken deze zelfstandigen dan af en denken: mijn klant is er nog niet aan toe, of: zie je wel, het kan niet.

Waarom werkt deze manier niet?

De eerste reden is dat mensen niet van buitenaf veranderd willen worden, ook al zou het heel goed voor ze zijn. Ze veranderen pas als ze daar zelf de noodzaak voor zien. Een volgende reden is dat mensen alleen betalen voor een dienst als die dienst een oplossing is voor een probleem wat ze ervaren. Ze betalen niet om ‘bekeerd’ te worden.En nog een ander reden is dat je je op de klanten richt, waar je altijd met succes op jouw  ‘oude’ manier voor gewerkt hebt.  Ze zijn tevreden over jouw manier van werken, dus daar willen ze alleen maar méér van.

Nu zeg je waarschijnlijk:
“ja leuk hoor, dan kan ik dus alleen maar weer op mijn ‘oude’ manier voor mijn klanten werken, en zit ik weer in het straatje van winst, presteren, status etc.”

Gelukkig hoeft dat niet! Ik laat je zien hoe je dit kunt oplossen.

Het allerbelangrijkste is dat je open staat om op een andere manier naar je markt te kijken en ook een andere manier gebruikt om erachter te komen wat jouw markt dan is. Als eerste ga je bij jezelf na hoe jouw ideale klant er uitziet, met welke thematiek je ze het liefste wilt helpen. Laat hierbij je ‘oude’ klanten los, als jij het helemaal voor het zeggen zou hebben, als je echt vanuit je hart gaat voelen, hoe ziet die klant er dan uit? De volgende stap is om te onderzoeken wie er aan dat profiel voldoen en welke problemen ze hebben. Ga met die mensen in gesprek, onderzoek op internet wat hen bezighoudt. Zo vind je uit van welke problemen deze mensen wakker liggen en voor welke oplossing ze graag willen betalen.

Zo ontdek je een aantal kansen. En je kiest de markt die de meest gunstige combinatie is van wat jij het liefste wil en waar de meeste kansen liggen. Je hebt op deze manier een markt gecreëerd met mensen erin waar jij blij van wordt,  thematiek waar je graag mee werkt en klanten die op jouw diensten zitten te wachten en er graag voor betalen.

“Ja, Annie, heel duidelijk, maar je hebt het helemaal niet over spiritualiteit en bedrijfsleven gehad!”

Nee, en dat is om de volgende redenen. Want het kan zijn dat er een hele andere doelgroep dan het bedrijfsleven uit je onderzoek komt, misschien blijkt dat je hart heel ergens anders ligt. En als er wel een doelgroep in het bedrijfsleven uitkomt, dan weet je zeker dat die mensen openstaan voor jouw manier van werken en heb je op een hele natuurlijke manier spiritualiteit in het bedrijfsleven gebracht.

Zoals ik al zei, dit is een hele andere manier van kijken naar je markt en ook een andere manier om je markt te vinden. Het is een manier die van binnen (vanuit je hart) naar buiten (wat wil de klant) gaat en die beide werelden heel vanzelfsprekend combineert. Zodat spiritualiteit en zakelijkheid elkaar aanvullen en elkaar versterken, kortom een goed huwelijk vormen.

Ik wens je veel succes bij het vinden van de markt die helemaal bij jou past en waar je een goede boterham mee verdient!

© 2015 – Hart en Ziel Marketing – Annie Massop – Alle rechten voorbehouden
Wil je dit artikel gebruiken in een nieuwsbrief, website of tijdschrift? Graag! MITS je de volgende informatie bij het artikel vermeldt met een werkende link naar de genoemde website:’Door Annie Massop van Hart en Ziel Marketing. Ga naar www.hartenzielmarketing.nl en vraag daar het gratis E-boekje ‘De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf’ aan.

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

We gebruiken cookies