Je wilt meer klanten via internet werven. Je weet dat het nodig is om regelmatig iets van je te laten horen op sociale media. Maar…… het valt nog niet mee om iedere dag iets nieuws te verzinnen! Hoe meer je erover nadenkt, hoe minder ideeën je krijgt. Bovendien leest niemand je berichten, dus alle moeite is voor niets!
Hieronder vind je 5 tips + voorbeelden waarmee je intuïtief snel en gemakkelijk aantrekkelijke berichten voor sociale media maakt.
Vanuit liefde sociale media berichten maken
Je houdt van mensen en wilt ze zoveel mogelijk helpen, je bent niet voor niets coach of therapeut geworden!
Liefde voor je klant is naast je vakbekwaamheid een essentieel onderdeel van je coaching of therapie. Als klanten zich op hun gemak voelen, zich erkend, geliefd en geaccepteerd voelen, is de coaching of therapie al voor de helft geslaagd.
Vanuit datzelfde gevoel van liefde kun je berichten maken, je marketing is wat dat betreft niet anders dan therapie of coaching geven!
1. Algemene tip. Zie jouw volgers op sociale media als een gemeenschap
Dit is een algemene tip, niet specifiek om sociale media berichten te maken, maar een tip om met de goede instelling berichten te maken.
Beschouw je pagina op Facebook, je profiel op Linkedin of op Twitter of op welk sociaal medium je ook aanwezig bent als een gemeenschap. Je kan het ook een community noemen, je stam, je netwerk, je volk, je mensen, maakt niet uit.
Als je er maar van doordrongen bent dat je er in de allereerste plaats bent om contact te maken, te inspireren, te ondersteunen en niet om direct te verkopen.
Mensen nemen pas een dienst van je af als ze je voldoende kennen, vertrouwen en aardig vinden. Dat bereik je door naar je volgers te luisteren, met ze te praten, ze hoop te bieden, ze interessante informatie te geven. Sociale media zijn daar bij uitstek geschikt voor, het heten niet voor niets sociale media!
Natuurlijk mag je af en toe je aanbod promoten, maar doe dat met mate. Het merendeel van je berichten moet niet commercieel zijn.
2. Intuïtieve tip. Liefde van hart tot hart
Ga ontspannen op een stoel zitten en beluister de geleide meditatie (ongeveer 8 minuten).
N.B. De website die in de meditatie genoemd wordt is pixabay.com
3. Intuïtieve tip. Een liefdevolle dag met je klant
Maak een tekening over een dag die je met je klant doorbrengt. Een dag waarin je al je liefde aan je klant geeft. Teken in symbolen, kleuren of plaatjes die je uitknipt. Denk niet na, volg je intuïtie!
Begin gewoon met tekenen (of plaatjes knippen). Laat je gevoel spreken, laat de tekening ontstaan vanuit liefde.
Schrijf er daarna woorden bij, associaties die je hebt bij de symbolen, kleuren en plaatjes.
Beantwoord nu de volgende vragen vanuit liefde voor je klant:
- Hoe komt je klant binnen?
- Hoe begroet je je klant?
- Welke problemen heeft je klant bij het begin van de dag?
- Wat zeg je die dag tegen je klant?
- Welke oefeningen doe deze dag met je klant?
- Wat reik je jouw klant aan op deze dag?
- Hoe geef je zelf een liefdevol voorbeeld aan je klant?
- Welke transformatie vind er bij je klant plaats deze dag?
- Wat heeft de klant geleerd?
- Hoe neem je afscheid van je klant?
- Hoe gaat de klant weg?
- Wat is er na deze dag anders in het leven van je klant?
Met de antwoorden op deze vragen kun je ettelijke berichten maken.
P.S. Natuurlijk kun je zo’n dag ook echt aan je klanten aanbieden!
4. Intuïtieve tip. Omhels je klant!
Maak minimaal 3 berichten uit jouw gevoel van liefde voor je klanten. Hoe pak je dat aan?
- Stel je een concrete klant voor
- Stel je voor dat je die klant omhelst
- Wat zou je dan tegen die klant zeggen
- Maak daar een bericht van met een bijpassend plaatje.
Stel je een andere klant voor. Herhaal het proces. Tot je 3 berichten hebt (meer mag natuurlijk ook).
5. Praktische tip. Wordt lid van een groep met potentiële klanten
Afhankelijk op welk sociaal medium je aanwezig bent, kun je lid worden van een groep en daar jouw potentiële klanten ontmoeten (en natuurlijk jouw berichten delen). Groepen vind je b.v. op Linkedin en op Facebook.
Natuurlijk moeten dat groepen zijn waar jouw potentiële klanten daadwerkelijk aanwezig zijn. Als je exact weet wie je klanten zijn en welke problemen je voor ze oplost is het een peulenschil om die groepen te vinden. Weet je jouw klant nog niet, volg dan de training Ontdek Intuïtief je Favoriete Goed Betalende Klant.
Door je bericht in een groep te delen, kom je bij veel meer van je potentiële klanten onder de aandacht.
Stel je eerst op de hoogte van de regels van de groep. In de ene groep mag je b.v. wel je gratis cadeau plaatsen of een bericht over een webinar, in andere groepen is dat streng verboden.
Voorbeelden
Bekijk deze video met voorbeelden van berichten die met bovenstaande tips gemaakt zijn.
Tot slot
Bovenstaande intuïtieve tips kun je zo vaak gebruiken als je wilt, iedere keer zal er iets anders uitkomen. Laat je verrassen!
Online communiceren is precies hetzelfde als face to face communiceren.
Neem dus de beleefdheidsregels in acht:
- Reageer als iemand iets tegen je zegt
- Geef complimentjes
- Als iemand een klacht heeft, ga in gesprek en los het op
- Vraag om hulp (b.v. als je marktonderzoek doet), vinden volgers leuk!
- Geef af en toe een cadeautje weg (b.v. een gratis sessie, maar kunnen ook zelfgebakken koekjes zijn)
Welke berichten heb jij gemaakt met bovenstaande tips? Hoe waren de reacties van je volgers? Laat het me weten in een reactie onder deze blog, je krijgt altijd antwoord!
© 2016 – Hart en Ziel Marketing – Annie Massop – Alle rechten voorbehouden
Wil je dit artikel gebruiken in een nieuwsbrief, website of tijdschrift? Graag! MITS je de volgende informatie bij het artikel vermeldt met een werkende link naar de genoemde website:’Door Annie Massop van Hart en Ziel Marketing. Ga naar www.hartenzielmarketing.nl en vraag daar het gratis E-boekje ‘De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf‘ aan.
Eef
op 21 Jan 2016Annie Massop
op 27 Jan 2016Linda Roosloot
op 15 Jul 2016Annie Massop
op 15 Jul 2016