Er zijn heel veel redenen waarom therapeuten en coaches niet genoeg klanten hebben. Dat is een terugkomend onderwerp van mijn artikelen. Zo schreef ik bijvoorbeeld over het vinden van je ideale klant, hoe je je website en nieuwsbrief kan schrijven en over het inzetten van intuïtie en gevoel in je marketing.
Deze keer iets heel anders: hoe belangrijk jouw eigenheid is voor je bedrijf en voor je klanten – zowel bestaande als nieuwe. Je bedrijf, dat ben je immers zelf! Als jij goed in je vel zit, loopt het met je bedrijf ook goed.
Als je helemaal jezelf bent, geeft dat een krachtige uitstraling, dus ook naar je potentiële klanten. Als jij volledig jezelf bent – zonder voorbehoud – komen al je talenten tot bloei. Je presenteert jezelf onbekommerd aan de buitenwereld. Je weet wat jou bijzonder maakt, je waardeert jezelf om wie je bent en om wat je kunt.
In de praktijk durven veel therapeuten en coaches zichzelf niet (helemaal) te zijn. Ze houden zichzelf klein, bagatelliseren hun talenten, treden niet op de voorgrond of gebruiken bepaalde talenten alleen in privésituaties. Sommige durven zelfs niet eens over hun talenten te praten, zo sterk is het gevoel dat het allemaal niets voorstelt.
Herken jij dit?
Waarom doe je dat dan toch? Je houdt je klanten immers toch ook steeds voor dat ze zichzelf mogen zijn?
Net zoals je klanten ben jij ook bang voor afwijzing. Vaak vermijden mensen het om hun eigenheid te laten zien, omdat dat te veel verbonden is met de pijn van afkeuring.
Zeker als je intuïtief bent ingesteld, heb je veel met afwijzing te maken gehad. In onze westerse maatschappij worden prestatie, denken, geld en status nog steeds als hoogste goed beschouwt. Ben je daarentegen gevoelig, snel emotioneel, weet je iets zonder dat je het kan bewijzen, dan word je al gauw raar gevonden.
Niemand wil raar gevonden en buitengesloten worden. Dus ben je deze ‘ongewenste’ eigenschappen gaan verbergen.
Je past je aan om er bij te horen, om liefde en aandacht te krijgen.
In je bedrijf is het echter essentieel dat je wél helemaal jezelf bent. Als jij weet wat jou uniek maakt en dat ook durft in te zetten in je werk en je marketing, ben je enorm aantrekkelijk voor jouw potentiële klanten. Sterker nog, dát is waar ze op afkomen, dát is waarom ze met jou in zee gaan!
Hoe kom je uit dit dilemma?
- Realiseer je dat jij in jouw bedrijf je eigen keuzes maakt. Dat betekent bijvoorbeeld dat je mag werken met mensen waar jij je goed bij voelt, mensen die jou waarderen en accepteren zoals je bent.
- Richt je daarom op klanten waarbij je je op je gemak voelt. Dat kunnen hele andere klanten zijn als waar je nu mee werkt! Als je voor mensen werkt die bij je passen, zullen ze je juist om je eigenheid waarderen.
- Zet al je talenten in die je het liefste gebruikt. Dus ook die talenten waar je het eigenlijk niet over wilt hebben. Dat kun je gerust doen, want jouw klanten komen juist daar op af, dat is wat jou uniek maakt. Soms ga je dus hele andere dingen doen of op een andere manier werken dan je gewend was.
- Heb vrede met het feit dat er altijd mensen zullen zijn die je afwijzen. Niemand op de hele wereld wordt door iedereen aardig gevonden, jij dus ook niet. En bedenk: mensen die je afwijzen om wie je bent, zijn nooit je klanten of vrienden.
- Benoem in je marketing de klanten waar je je op richt, vertel over je unieke talenten of je onderscheidende aanpak. Ook al sta je te bibberen op je benen, laat jezelf zien zoals je bent. Je klanten zullen je erom bewonderen!
Durf je eigenheid te laten zien en wees zo een voorbeeld voor jouw klanten die nog niet zo ver zijn. Doordat jij de stap gemaakt hebt, geef je jouw klanten de toestemming ook zichzelf te zijn. Een mooier geschenk kan je ze niet geven!
Wat vind jij eng om te laten zien, maar is je wel heel erg eigen? Durf het naar buiten te brengen en schrijf het op mijn blog. Je krijgt altijd een positief antwoord van me!
Wil jij ontdekken hoe je EN jezelf blijft EN genoeg klanten krijgt? Doe dan mee aan de Intuïtieve Marketing Academie. Ontdek intuïtief wie de klanten zijn die echt bij jou passen, wat jou uniek maakt en hoe je dat op een vriendelijke manier naar buiten brengt. Intuïtief klanten werven is leuk!
Mo
op 18 Dec 2012Annie
op 21 Dec 2012Ellen de Dreu
op 19 Dec 2012Annie
op 21 Dec 2012Marieke
op 20 Dec 2012Annie
op 21 Dec 2012Ellen Omvlee
op 10 Apr 2013Annie
op 10 Apr 2013Martha
op 08 Oct 2013Annie
op 10 Oct 2013Marjan
op 27 Jun 2015Annie Massop
op 30 Jun 2015Petra
op 07 Jan 2016Annie Massop
op 11 Jan 2016Joke Houwers
op 07 Jan 2016elisabeth
op 07 Jan 2016Annie Massop
op 11 Jan 2016Sjaak
op 08 Jan 2016Annie Massop
op 11 Jan 2016Annie Massop
op 11 Jan 2016Lucie
op 07 Jan 2016Annie Massop
op 11 Jan 2016Cisca
op 07 Jan 2016Annie Massop
op 11 Jan 2016Piet
op 08 Jan 2016Annie Massop
op 11 Jan 2016Esther
op 08 Jan 2016Annie Massop
op 11 Jan 2016Cisca
op 26 Jan 2017Annie Massop
op 17 Feb 2017