Ik deed laatst boodschappen bij een biologische winkel. Toen ik binnenkwam rook ik een heerlijke speculaasgeur. Verderop in de winkel stond een kraampje met speculaas, pepernoten en taaitaaipoppen. Er stond ook een schaal met kleine stukjes gevulde speculaas om gratis te proeven. Natuurlijk nam ik er iets van (gevulde speculaas is mijn favoriet!). De speculaas was zo lekker dat ik besloot er een groot stuk van te kopen. Ik was niet de enige die dat deed, meer mensen rekenden een stuk af.
Je snapt natuurlijk waarom dit goed werkt: iedereen vind het fijn om gratis iets lekkers te mogen proberen of te krijgen. En je begrijpt ook waarom mensen na het proeven een groter stuk gaan kopen: ze weten hoe het smaakt en ze willen er meer van.
Wat dit met jouw bedrijf te maken heeft? Alles! Want jij kunt jouw klanten ook een lekker hapje geven, een voorproefje van jouw dienstverlening.
Een van de beste vormen om je klanten aan je diensten te laten ruiken is een nieuwsbrief die jouw klanten waardevolle informatie en tips geeft. Ik bedoel daar dus geen nieuwsbrief mee, waarin je alleen maar jouw aanbod promoot. Dat vinden jouw klanten niet lekker, die verdwijnt gelijk in hun digitale prullenbak!
Maar hoe doe je dat dan? Wat is interessante en waardevolle informatie voor je klanten?
Schrijf je nieuwsbrief in een bepaald format, volgens een bepaalde formule. Hieronder vind je er 5 die je helpen in weinig tijd een nieuwsbrief te schrijven die je klanten graag lezen.
- Geef bijvoorbeeld in een artikel antwoord op een vraag die jou vaak gesteld wordt. Mij wordt bijvoorbeeld vaak gevraagd hoe je met intuïtie klanten aantrekt. Daar heb ik al diverse malen nieuwsbrieven over geschreven (lees ze na op mijn website onder gratis marketingtips).
- Schrijf over iets dat in je therapie of coaching altijd standaard aan bod komt. Een massagetherapeut zal bijvoorbeeld iedere klant vertellen om na de massage veel water te drinken. Vertel in je nieuwsbrief waarom dat zo belangrijk is.
- Lezers vinden het fijn als je uitlegt hoe ze een bepaald probleem kunnen oplossen. Dat je ze bij wijze van spreken een recept geeft om dat probleem aan te pakken. Als loopbaancoach kan je bijvoorbeeld een artikel schrijven met concrete tips hoe je lezer zich goed op een sollicitatie kan voorbereiden.
- Mensen zijn dol op lijstjes, want mensen houden van overzicht.Beschrijf bijvoorbeeld jouw top 10 tips om af te vallen, de 5 grootste missers bij het daten, 7 manieren om in minder tijd meer te doen.
- Stappenplannen worden ook altijd gewaardeerd. Dat geeft de lezer het gevoel dat de oplossing te doen is. Vertel je lezers hoe ze in 5 stappen het ziekteverzuim in hun organisatie kunnen terugdringen of welke 9 stappen nodig zijn om hun burn-out op te lossen.
Met behulp van deze formules schrijf je gemakkelijk nieuwsbrieven die jouw klanten graag lezen. Zo’n nieuwsbrief vinden ze een lekker hapje! Hebben ze eenmaal van jouw oplossing geproefd en bevalt ze dat, dan willen ze méér. Misschien eerst meer van jouw gratis informatie, maar vroeg of laat meer van jouw dienstverlening.
Wat komt er nog meer bij een ‘lekkere’ nieuwsbrief kijken? Dat vertel ik je in de blog Zo wordt je nieuwsbrief echt gelezen. En nu ga ik nog een stukje gevulde speculaas eten!
Hoe zijn jouw ervaringen met nieuwsbrieven? Welke vind jij lekker en welke gooi je onmiddellijk weg? Laat je reactie hier achter op, je krijgt dan altijd een reactie van mij.
Meer ondersteuning nodig bij het schrijven van je nieuwsbrief? Doe dan mee aan de Hart en Ziel Marketing Academie. Je leert niet alleen je nieuwsbrief schrijven, maar ook hoe je je favoriete klant bepaalt, hoe je je website en blog schrijft. Facebook en Linkedin hebben geen geheimen meer voor je. Bovendien leer je een webinar geven, een intakegesprek voeren en online trainingen ontwerpen. Alles op een intuitieve en praktische manier. Resultaat: volop klanten en plezier in je marketing!
Yvonne Veenendaal
op 04 Nov 2014Annie
op 05 Nov 2014Lilian Boerman
op 05 Nov 2014Annie
op 05 Nov 2014Els Bohm
op 05 Nov 2014Annie
op 06 Nov 2014Gondelijn
op 06 Nov 2014Annie
op 10 Nov 2014Marianne
op 11 Nov 2014Annie
op 13 Nov 2014