Wat zijn Facebook statistieken

Heb je een eigen Facebook pagina? Dan ben je het vast wel eens tegen gekomen: de Facebook statistieken. Maar wat zeggen die statistieken eigenlijk?
De Facebook statistieken bestaan uit allerlei cijfertjes en grafiekjes over hoe iets gaat, welke verschillen er zijn tussen groepen en/of dat er een samenhang is tussen bepaalde begrippen. Zo kan je onder andere zien waar je fans vandaan komen, wanneer ze online zijn en hoe jouw berichten presteren in termen van bereik en interactie.

Het overzicht


Als je naar de Facebook statieken gaat, kom je als eerst bij een overzicht. Dit overzicht bestaat uit de volgende onderdelen:
  • Totaal aantal vind-ik-leuks
  • Vrienden van fans
  • Mensen die hierover praten
  • Totaal bereik: per week

Er staat per punt aangegeven of het gestegen of gedaald is. Een groene pijl staat voor positieve resultaten, dat betekent dat er een stijging is. Maar wat betekenen deze gegevens eigenlijk?

Totaal aantal vind-ik-leuks


Met het totale aantal vind-ik-leuks worden niet de vind-ik-leuks op je statusupdates bedoelt. De totale aantal vind-ik-leuks gaat over hoeveel mensen je Facebook bedrijfspagina liken. De pijl naast deze gegevens geeft aan hoeveel fans er de afgelopen week zijn bij gekomen (of zijn verdwenen).

Deze gegevens geven je een algemeen beeld over welke successen jij behaald met je pagina. Deze likes tonen de hoeveelheid mensen aan die jouw Facebook pagina de moeite waard vinden om te volgen. Hoe meer volgers / fans erbij, hoe beter!

Vrienden van fans


Vrienden van Fans? Wat heb je daar nou weer mee te maken? Meer dan je denkt! Als een volger een bericht van jou liked, dan zien een aantal Facebook vrienden van je volger deze activiteit in hun timeline. Hierdoor raakt je pagina meer bekend. Dit kan je meer fans en naamsbekendheid opleveren.

Mensen die hierover praten


Mensen die hierover praten geeft aan hoeveel fans afgelopen week Facebook interactie met jouw Facebook pagina hebben gehad. Voorbeelden van interactie zijn:
  • Alle likes op je pagina (zowel op berichten als op je pagina vind-ik-leuks)
  • Reacties van fans op berichten
  • Berichten die op het Prikbord / timeline zijn geplaatst.
  • Fans die berichten op je pagina op hun eigen Prikbord delen.
  • Het beantwoorden van een vraag.
  • Fans die je pagina in een bericht vermelden.
  • Het taggen van een foto.
  • Het aanbevelen van de pagina.
  • Reageren op een evenement.
  • Inchecken op de pagina.

Hoe hoger dit getal, hoe beter. Facebook is de plek om met je fans te communiceren en ze meer te betrekken bij je praktijk.

De pagina Praten hierover


Op de pagina Praten hierover is informatie te vinden over je fans en hun gedrag op je pagina. Hier staan twee grafieken weergegeven. Dit zijn: praten hierover en viraal bereik

De grafiek Praten hierover verschaft inzicht in het aantal mensen dat in een bepaalde periode interactie had met je pagina. De Facebook interactie staat hierboven toegelicht. Middels deze gegevens kun je snel zien of je pagina is gegroeid of gedaald.

De grafiek Viraal bereik geeft een overzicht in het aantal unieke personen die je pagina hebben gezien. Dit zijn niet alleen jouw volgers, maar ook hun vrienden en de vrienden van hun vrienden. Hoe meer viraal jouw berichten gaan, hoe hoger je bereik. Dat leidt uiteindelijk tot meer fans en een hogere naamsbekendheid.

Het bereik van je pagina


Het bereik van je pagina gaat in op welke mensen je eigenlijk bereikt. Het gaat hier om gegevens van zowel je fans als vrienden van fans die je berichten hebben gezien. Je komt het volgende te weten over je doelgroep:
  • Het geslacht en de leeftijd
  • De locatie (land en plaats)
  • De taal
  • Hoe je mensen hebt bereikt (fan, Facebook advertentie of viraal).
  • Hoe vaak je dezelfde personen hebt bereikt
  • Het aantal bezoeken op je pagina
  • Het aantal weergaven van tabbladen
  • Externe verwijzingen

Het geslacht en de leeftijd


Het is ook fijn om te weten wat de leeftijd is van de mensen die je bereikt. Stel dat jij je met name richt op jonge mensen, maar de gemiddelde leeftijd op jouw Facebook pagina ligt rond de 40 jaar. Dan zit je toch een beetje ernaast. Misschien tijd om je content aan te passen.

De locatie en taal


Kijk naar je droomklant. Voldoen de volgers aan dit gegeven?

Hoe heb je mensen bereikt?


De grafiek Hoe heb je mensen bereikt geeft weer op welke manieren je Facebook bereik hebt behaald:
  • Organische bereik: mensen die je onbetaald bereikt
  • Betaald: mensen die je betaald bereikt (advertenties)
  • Viraal: het aantal unieke personen dat je bereikt hebt, doordat fans over je praatten.
  • Totaal: het totaal van alle bovenstaande unieke personen.

Door deze Facebook statistieken weet je bliksemsnel op welke manier je de meeste mensen hebt bereikt.

Unieke gebruikers per frequentie


Hier zie je hoe vaak je unieke of dezelfde personen bereikt. Hoe vaker je dezelfde personen bereikt, hoe beter. Dit zijn je echte fans en koesteren je nieuws.

Het aantal bezoeken op je pagina


Jouw statusupdates zijn op twee manier zichtbaar: op je pagina zelf en in de timeline van vrienden zelf. Het aantal bezoekers wordt in dit onderdeel opgesplitst in de mensen die je pagina bezoeken en de mensen die je ontmoeten via de timeline.

De bezoeken zijn vervolgens weer opgesplitst in het totaal aantal bezoeken en unieke bezoekers. Wanneer het totaal aantal bezoekers hoger ligt dan het aantal unieke bezoekers, dan betekent het dat je een vaste groep bezoekers hebt die meerdere malen terug keert.

Totaal weergegeven tabbladen


Bij Totaal weergegeven tabbladen zie je welke tabs het populairs zijn.

Externe verwijzingen


Onder Externe verwijzingen zie je van welke websites bezoekers zijn gekomen. Indien bezoekers van je website afkomen, dan heeft je Facebook-volgknop kennelijk veel effect. Maar mensen kunnen je ook vinden via Google of andere sociale netwerken. Hoe meer externe websites hier genoemd staan, hoe beter.

Welke berichten hebben het meeste succes?


Hier kun je zien welke content het meest succes heeft (hoeveelheid keer bekeken, geliked en gedeeld).

Wil jij jouw coachingpraktijk online bekendheid geven. Adequaat leren omgaan met social media en de statistieken? Doe de cursus Intuïtief klanten werven met Facebook, helemaal gratis!