Tagline: definitie en uitleg

Een tagline vertelt in enkele woorden wat een bedrijf of ondernemer te bieden heeft. De kunst is om in zo weinig mogelijk woorden een zo compleet mogelijke, pakkende omschrijving te formuleren. Zo verschilt deze van een slogan. De slogan van de winkelketen Kruidvat (‘steeds verrassend, altijd voordelig’) heeft succes. Hoe komt dit? De meeste mensen weten direct om welke winkel het gaat als ze de slogan horen in een radio- of tv-reclame. De slogan zegt echter niets over wat de Kruidvat precies doet, of welke producten ze aanbieden. Hier is de tagline belangrijk: als je maar één moment krijgt om te vertellen wat je doet en wat mensen van je kunnen verwachten is een tagline de uitkomst.

Het belang van een goede tagline


Online kan het formuleren van een goede tagline ook helpen met de vindbaarheid van een website. Als je de belangrijke zoekwoorden voor jouw website hierin gebruikt, wordt deze ook gelezen door Google en kan zo leiden tot een betere plaats in de zoekresultaten. Het formuleren kan dus ook een instrument zijn van de zoekmachine optimalisatie, maar eerst en vooral is het een hulpmiddel om potentiële klanten en bezoekers van jouw website direct duidelijk te maken wat je doet en waar je voor staat.