Persona: definitie en uitleg

Een persona (ook wel ‘buyer persona’ of ‘marketing persona’) is een verzonnen persoonlijkheid met de eigenschappen van je doelgroep. Je kunt er één of meerdere creëeren en ze representeren jouw doelgroep door de eigenschappen en karaktertrekken die ze hebben: geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, inkomen, of bijvoorbeeld hobbies. Je doelgroep concreter te maken door ze voor te stellen als een kleine groep personen zal je helpen met het nemen van bepaalde beslissingen, bijvoorbeeld waar je adverteert of welke diensten je aanbiedt. Door na te denken over je doelgroep als een kleine groep individuen krijg je meer inzicht over je potentiële klanten. Op wat voor websites zoeken ze informatie, welke onderwerpen ze interessant vinden, of hoe ze bijvoorbeeld reageren op formeel of informeel taalgebruik.

Hoe bepaal ik mijn persona?


Als je hier gebruik van wil maken, zijn er een paar vragen die je kunnen helpen met het zetten van de eerste stappen.
  • Kenmerken: hoe zien hij of zij eruit? Is het een man of een vrouw, wat is het opleidingsniveau? Wat voor problemen komt hij of zij tegen in het dagelijks leven? Wat zijn hun hobby's?
  • Persona in actie: hoe reageren je persona in bepaalde situaties? Hoe voeren ze hun taken uit?
  • Motieven: wat gaat er in je persona om? Waarom doen ze wat ze doen?

Voor intuitieve mensen is een intuitieve aanpak om je persona te bepalen het beste. Doe de oefeningen uit deze blogs:

Ontdek je droomklant of Zo herken je jouw ideale klant!