Klanten werven met Facebook

Wil je meer klanten in je coachingpraktijk? Facebook lijkt de oplossing te zijn? Of niet? Klanten werven met Facebook lijkt niet zo heel erg eenvoudig. Hoewel ook jij zal ontdekken dat klanten werven met Facebook wel mogelijk is!
Met je bedrijfspagina kun jij informatieve, overtuigende en inspirerende content plaatsen over jouw praktijk, je branche en de daarbij passende interesses. Alleen hoe zorg je ervoor dat jij opvalt met jouw posts? Elke dag verschijnen er miljoenen posts over van alles en nog wat. Door de stijgende populariteit van Facebook wordt het met de dag lastiger om jouw post tot een groot succes te maken, maar daarnaast biedt de populariteit van Facebook ook een enorme kans. Een kans die jij als zelfstandige coach of zelfstandige therapeut met beide handen mag pakken!
Het is eigenlijk not done om voortdurend je eigen diensten te promoten of alleen posts te plaatsen om direct iets te verkopen. Facebook vraagt om berichten die niet over jouw diensten gaan. Dat klinkt eng en misschien wat onbekend. Maar om klanten te vinden via Facebook is de enige weg die leidt tot succes de weg van het onbekende.
Mensen gebruiken Facebook voor vermaak en om in contact te komen met vrienden en mensen met soortgelijke interesses. Door het nieuwsoverzicht van je fans (en niet-fans) te spammen met informatie dat jij écht de beste coach bent of dat ze zich moeten aanmelden voor Yogalessen en wel NU, maakt dat iedereen snel afhaakt op jouw Facebook bedrijfspagina. Mensen willen berichten die hen vermaken, informeren en inspireren.

Deel waardevolle informatie, zodat je publiek de interactie met jou aangaat. Facebook toont alleen de voor je volgers waardevolle inhoud op hun tijdlijn.

Stel jezelf daarom bij het plaatsen van berichten op je Facebook pagina eerst de volgende vraag: Zou ik dit bericht interessant genoeg vinden om het een ‘vind ik leuk’ te geven, op te reageren of te delen?

Goede voorbeelden van waardevolle berichten zijn:


  • Gebruik korte pakkende one-liners.
  • Maak mijlpalen van je bedrijf, merk, land of fanpage bekend.
  • Haak in op de actualiteit. Probeer dit op een creatieve manier in je boodschap te verwerken.
  • Raad het plaatje. ‘Wat of wie is het?’, ‘Zoek de verschillen?’ of ‘Waar zijn we?’.
  • Vraag fans naar hun voorkeur, mening, kennis of tips voor volgende posts op je Timeline. Betrek je mensen erbij.
  • Facebook polls. Stel een vraag dat betrekking heeft op jouw vakgebied. Mensen vinden het leuk om op een laagdrempelige manier hun mening te geven.
  • Kondig de allernieuwste feitjes en nieuwtjes over je praktijk en je dienstverlening als eerste of exclusief aan op Facebook. Hiermee geef je jouw fans een bevestiging dat ze bijzonder zijn – en dat ze je fanpage altijd goed in de gaten moeten houden!
  • Fill in the blanks. Laat fans statements invullen of zinnen afmaken.
  • Photo caption. Laat de fans een titel of onderschrift verzinnen bij een foto.
  • Friend tags. Fans vragen hun vrienden te taggen in je foto-posts. Hiermee trek je meer mensen naar je Facebook pagina.

Plaats posts die interessant zijn


  • Hou je posts kort
  • Kies een informele toon en blijf dichtbij je eigen waarden
  • Verpak je boodschap in een afbeelding
  • Ga de dialoog aan
  • Varieer in soort bericht, kies b.v. voor video’s, whitepapers, demo’s, infographics, tekst of podcasts

Een Facebook advertentie is een goede manier om meer Facebook bereik te genereren. Meer mensen komen in contact met jouw praktijk. De kans dat je klanten werft wordt dan vele malen groter!
Alles over online klanten krijgen voor jouw praktijk? Wil je als intuïtief coach of therapeut meer klanten in je praktijk? Zet Facebook in, dat kan ook intuïtief! Doe de cursus Intuïtief klanten werven met Facebook, helemaal gratis!