Wat is een Facebook pagina?

Bij een Facebook pagina denken mensen algauw aan een webpagina op Facebook. Alleen moet er op gelet worden dat in de termen van Facebook een pagina iets heel anders betekent. Het gaat niet over een gewone webpagina op Facebook en ook niet over de persoonlijke profielen van gebruikers. Pagina's lijken op persoonlijke profielen, maar hebben unieke functies. Een Facebook pagina heeft te maken met bedrijven, organisaties, zpp’ers, netwerken en community’s. Gebruikers kunnen zo’n pagina liken (leuk vinden) en op die manier op de hoogte blijven van allerlei leuke en informatie updates van de desbetreffende organisatie of een bedrijf.
Er zijn zes type Facebook pagina’s. De categorieën zijn als volgt.

Lokaal bedrijf of Lokale bezienswaardigheid


Heb je als zzp’er of ondernemer een fysiek bedrijf met een pand en kunnen klanten je bedrijf bezoeken zonder afspraak? Dan is deze optie voor jou bedoeld. Voorbeelden van bedrijf die hieronder vallen zijn: bar, bioscoop, club, restaurant, vastgoed, winkel, detailhandel of museum.

Bedrijf, organisatie of instelling


Deze optie is voor de meeste coaches en therapeuten de beste. Als je dit invult kun je namelijk een subcategorie keizen, zoals b.v. persoonlijk coach, die dan weer bij je pagina getoond wordt.

Artiest, band of bekend persoon


Een Facebook pagina hierop gericht is met name een pagina rondom een bekend persoon (of nog niet bekend uiteraard). Alle fans kunnen diegene volgen en op de hoogte blijven middels het ‘online dagboek’ van een bekende persoon.

Merk of product


Een merk of product is specifiek gericht op een artikel. Denk hierbij aan Magnum, Coca Cola of Adobe. De soorten producten die verder hieronder vallen zijn bijvoorbeeld auto’s, computers, meubels, tuin of software.

Amusement


Amusement draait om een Facebookpagina voor iets waar iemand favoriet van is. Denk hierbij aan je favoriete Radiostation, amateurteam, TV-programma, Film of Sportevenement.

Doel of onderwerp


Deze pagina is niet gerelateerd aan iets. Je bent vrij om zelf te kiezen waar de pagina over gaat.
Een Facebook bedrijfspagina heeft verschillende voordelen.
  • Je kunt een onbegrensd aantal fans krijgen
  • Je kunt informatie geven over je bedrijf
  • Je hebt de mogelijkheid om mensen te verwelkomen door ze op de Vind ik leuk knop te laten klikken.
  • Er zin toepassingen zoals YouTube, LinkedIn, Twitter, Slideshare en andere multimediale toepassingen.
  • Je kan op maat acties uit voeren (evenement aanmaken)
  • Je kunt reageren als pagina en persoonlijk
  • Het geeft je de gelegenheid zakelijk en privé te scheiden zonder telkens opnieuw in te loggen met andere profielen.
  • Een bedrijfspagina kan meerdere beheerders hebben.
  • Een bedrijfspagina is zichtbaar in de zoekmachine.
  • Een bedrijfspagina is voor iedereen toegankelijk. Zelfs als ze nog geen fan van je bedrijf zijn.
  • Mensen kunnen op de ‘Vind ik leuk’ knop klikken en zijn direct verbonden met de pagina zonder dat je de connectie hoeft te bevestigen

 
Als coach of therapeut jezelf online zichtbaar maken kan in het begin als best lastig worden ervaren. Je weet niet precies wanneer je het wel of niet goed doet. Je zet grote vraagtekens neer of je op bepaalde opmerkingen wel of niet in moet gaan. En moet je een keer per dag een post plaatsen of heel zelden? Als je begint met Facebook voor zakelijke doeleinden wordt je geconfronteerd met een hoop vragen. Wil je als intuïtief coach of therapeut meer klanten in je praktijk? Zet Facebook in, dat kan ook intuïtief! Doe de cursus Intuïtief klanten werven met Facebook, helemaal gratis!