Wat is een Facebook advertentie

Iedereen is bekend met posters, brochures, billboards en tv-reclames. Vaak wordt er ook als eerst aan deze vormen van adverteren gedacht. Maar wist je dat je ook op Facebook kan adverteren? Dagelijks wordt Facebook ruim 750 miljoen keer bezocht. Een fantastische plek om jouw praktijk in de spotlights te zetten.
Een Facebook advertentie is te vergelijken met een gewone advertentie in een tijdschrift. Het is een uiting om de lezer tot iets te overtuigen. In tegenstelling tot de advertentie in het tijdschrift staat de Facebook advertentie online. Meer over advertenties:
  • Je kan advertenties plaatsen in het nieuwsoverzicht (timeline) op desktops of mobiele apparaten. Dit is de meest effectieve vorm van adverteren op Facebook
  • Je kan advertenties ook in de rechterkolom van Facebook plaatsen. Echter zijn deze advertenties niet zichtbaar voor de mensen die op hun mobiel zitten. Vaak zijn deze advertenties minder effectief als advertenties in de timeline
  • De advertentie-inhoud kan gekoppeld zijn aan het nieuws die vrienden van een gebruiker delen / leuk vinden.

Adverteren op Facebook heeft veel voordelen!

1. Targeten op doelgroep


Met Facebook kun je zeer doelgroepgericht adverteren. Dit houdt in dat de advertenties terecht komen bij de mensen die goede klanten voor jou vormen.

Stel je woont in Utrecht en je geeft les in Yoga. Je wilt meer klanten werven voor je Yoga lessen. Dan zoek je naar mensen die in de buurt van Utrecht wonen en interesse hebben in spiritualiteit, sport en beweging en gezond leven. Op Facebook kan jij je advertenties specifiek afstemmen op deze kenmerken. Op deze manier bereik je precies de mensen die in jouw doelgroep vallen.

Op Facebook kan je je advertentie op de volgende punten specificeren:
  • Locatie
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Taal
  • Interesses en hobby’s
  • Huwelijkse staat, maar ook hoe oud de kinderen binnen het gezin zijn
  • Opleidingsniveaus
  • Connecties op Facebook (bijvoorbeeld connected met een Facebookpagina, app of event)

Ook kun je de advertenties afstemmen op de mensen die jouw website bezocht te hebben. Dit noem je retargeting pixel.

2. Meer inzicht in je doelgroep


Hoogstwaarschijnlijk ben je al de op hoogte van bepaalde kenmerken van je doelgroep. Wie het zijn, waar ze wonen en hoe oud ze zijn. Alleen ben jij ook op de hoogte van de interesses van je doelgroep buiten jouw dienstverlening om? Zo niet, dan kan je daar via Facebook super makkelijk achter komen.

Bij Insight Audience krijg je verschillende gegevens beschikbaar over jouw doelgroep.

3. Inzicht in het resultaat van je advertentie


In tegenstelling tot een advertentie in een tijdschrift, kun je met een advertentie op Facebook ontzettend goed je behaalde resultaten in de gaten houden.

Via ‘View Report’ kom je terecht in een rijkdom aan informatie over jouw advertentie.

Kennis over wie je bereikt en in welke mate het wel of niet effectief is, maakt dat jij de keren daarna veel beter weet wat je wel en niet moet doen. Je kan dus ontzettend eenvoudig je advertenties optimaliseren.

4. Het is relatief goedkoop


Op Facebook bereik je met name de klanten die je moet bereiken. Je hebt dus weinig verspild geld. Dit maakt dat het budget wat wordt uitgegeven aan adverteren op Facebook goed besteed wordt. Hierdoor bereik je de doelgroep efficiënt en daarmee goedkoper.
Wil jij online meer zichtbaar zijn? Wil je kunnen leven van jouw praktijk? Wil je als intuïtief coach of therapeut meer klanten in je praktijk? Zet Facebook in, dat kan ook intuïtief! Doe de cursus Intuïtief klanten werven met Facebook, helemaal gratis!