Ideale klant: definitie en uitleg

De ideale klant verwijst naar de ‘persoonlijkheid’ die je voor ogen hebt als je denkt over de klant waarmee je wil werken. Het kan hier gaan om kenmerken als het geslacht, het inkomen, of bijvoorbeeld de motivatie of het doorzettingsvermogen van je klant. Het draait hier niet om een bredere doelgroep, maar eerder om dé klant (of dé paar klanten) die perfect past bij jouw bedrijf met betrekking tot behoeften, persoonlijkheid, en ga zo maar door. Je ideale klant is iets specifieker dan een doelgroep, en houdt rekening met veel meer eigenschappen en kenmerken. Naast de algemenere kenmerken moet de klant bij jou en jouw bedrijf passen. Een doelgroep kan een vrij algemene groep omvatten, maar binnen deze groep zijn er een paar individuen waarmee je het allerliefste werkt. Deze hoeven geen echt bestaande klanten te zijn, het kunnen ook persoonskenmerken zijn die je het liefst ziet in je klanten.

Waarom een ideale klant?


Waarom is dit belangrijk? Als je duidelijk voor ogen hebt hoe je ideale klant er uit ziet, wordt het mogelijk hier op allerlei manieren rekening mee te houden: je kunt je manier van adverteren hier op afstemmen, of de diensten die je aanbiedt. De moeite die je doet met adverteren en netwerken, of je bedrijf naamsbekendheid geven zal veel beter werken als je dit doet voor de juiste groep mensen die je graag in de praktijk zou zien, in plaats van een algemenere groep.