Veel therapeuten en coaches zetten hun intuïtie, gevoel of creativiteit in bij het werken met hun klanten. Ze zijn zich vaak niet bewust dat deze kwaliteiten ook heel goed ingezet kunnen worden om hun praktijk te laten groeien en bloeien.
Om klanten te krijgen of hun praktijk vorm te geven, gebruiken therapeuten en coaches meestal hun verstand. Ze denken er over na, lezen er over of gaan naar een workshop waar veel kennis wordt overgedragen. Er wordt zo steeds een beroep gedaan op hun ratio en op hun denken.
Voor intuïtieve en creatieve mensen is dit een hele zware manier om iets te leren of iets op te lossen. Om te beginnen worden ze er erg moe van, het kost ze bergen energie. Daarbij wordt de geleerde stof of de bedachte oplossing vaak niet in praktijk gebracht, omdat het in hun hoofd blijft ‘hangen’ en ze er totaal geen gevoel bij hebben.
Het werkt veel beter als je jouw intuïtie, gevoel en creativiteit inzet voor je praktijk. Als je bijvoorbeeld via beelden, geluiden, gevoelens of metaforen iets leert of oplost, geeft je dat enorm veel energie. En je bent gemotiveerd om het geleerde of de oplossing in de praktijk te brengen, omdat je ‘doorvoeld’ hebt dat dit de juiste actie is.
Ik hoor je nu zeggen:
“Dat spreekt me heel erg aan, maar HOE doe ik dat dan?”
Daar help ik je mee!
Je hebt vast een probleem in je praktijk waar je op dit moment mee worstelt. Ik leer je nu een praktische, intuïtieve en creatieve manier om meer informatie over dit probleem te krijgen. Zodat je met die informatie acties kunt gaan nemen om je probleem op te lossen.
Je doet dit als volgt (op het plaatje zie je een uitgewerkt voorbeeld):
- Zoek intuïtief naar een voorwerp dat symbool staat voor een situatie in je praktijk waar je niet tevreden over bent. Om dat voorwerp te vinden, hoef je niet na te denken, ga gewoon op je gevoel af. Ook als jij het niet begrijpt met je verstand, niets aan de hand, alles is goed.
- Ga dan associëren aan de hand van dit voorwerp. Ook hierbij geldt: alles is goed, je hoeft je niet te verantwoorden, jouw gevoel is leidend.
- Schrijf de associaties op een vel papier en leg dat bij het voorwerp.
Daarna herhaal je het bovenstaande, maar dan voor de situatie die je het liefste zou willen.
En vervolgens hetzelfde voor de oplossing: welk wondermiddel gaat ervoor zorgen dat de ideale situatie ontstaat? Noteer bij de oplossing ook allerlei acties die je zou kunnen nemen om de ideale situatie te gaan realiseren.
Laat alles liggen en ga ongeveer een uur of langer iets anders doen. Ga dan terug en merk welke actie als vanzelfsprekend je aandacht trekt. Ook nu geldt weer: vertrouw op je gevoel, je hoeft er niet over na te denken. Die actie ga je als eerste nemen om de ideale situatie te realiseren. Gemakkelijk he?
Je kunt deze oefening óók inzetten om je praktijk te laten groeien. Volg de oefening zoals hierboven beschreven. Beschrijf bij de huidige situatie hoe je praktijk er nu voor staat en bij de ideale situatie hoe je het graag zou willen hebben en vind zo het wondermiddel dat jouw praktijk laat groeien.
Ik nodig je uit met je intuïtie aan de slag te gaan en ben heel benieuwd wat het je opgeleverd heeft! Je reactie hier is van harte welkom.
© 2015 – Hart en Ziel Marketing – Annie Massop – Alle rechten voorbehouden
Wil je dit artikel gebruiken in een nieuwsbrief, website of tijdschrift? Graag! MITS je de volgende informatie bij het artikel vermeldt met een werkende link naar de genoemde website:’Door Annie Massop van Hart en Ziel Marketing. Ga naar www.hartenzielmarketing.nl en vraag daar het gratis E-boekje ‘De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf‘ aan.
Paul
op 21 Jun 2013Annie
op 24 Jun 2013Margo Vermolen
op 17 Mar 2021Annie Massop
op 19 Mar 2021