De meeste zelfstandig coaches en therapeuten die ik spreek, hebben te weinig klanten en te weinig inkomen. Maar ook als ze genoeg klanten hebben, verdienen ze vaak te weinig. Ze ervaren dat ze altijd hard moeten werken voor een klein beetje geld. Hun financiële beloning staat niet in verhouding tot de inspanning die ze leveren. Als ik doorvraag blijkt vaak het volgende:
- ze vragen lage tarieven uit angst dat klanten hun diensten anders niet afnemen;
- als familie of vrienden hun hulp inroepen, durven ze geen geld te vragen omdat ze bang zijn de relatie te beschadigen;
- ze durven niet met zakelijke klanten over hun tarief te onderhandelen, want dan missen ze de deal.
Coaches en therapeuten doen niets liever dan anderen helpen. Ze zijn helemaal gericht op wat de ander nodig heeft. Dat geven is zo vanzelfsprekend dat ze niet zien, hoeveel waarde ze aan hun klanten geven.
Herken je dit? Durf jij ook niet meer geld te vragen? Word jij emotioneel door jouw klanten gewaardeerd, maar niet financieel? Dat hoeft dus niet!
Realiseer je dat je met jouw dienstverlening veel waarde aan je klant levert, veel meer dan je nu denkt. Je mag daar dus een passende financiële beloning voor vragen.
Voel dat je jouw klanten juist helpt door een passende beloning te vragen. Ze hebben bewondering voor iemand die zichzelf serieus neemt en zichzelf op waarde schat. Vaak schatten zij zichzelf niet op waarde. Als jij dat wel doet, ben je een gezond voorbeeld voor hen.
Besef dat het een heel terecht verlangen is om je ook financieel goed beloond te voelen. Je hoeft niet op een houtje te bijten. Iedereen heeft het recht om het leven te leiden dat hij of zij graag wil, jij dus ook!
De eerste stap is om te ontdekken hoeveel je waard bent voor je klanten. (Uiteraard bedoel ik hier mee hoeveel je dienstverlening waard is. Jouw waarde als mens is niet in euro’s uit te drukken). Beantwoord de 3 volgende vragen om erachter te komen hoeveel waarde je met je hulp aan je klanten geeft:
- Welke resultaten hebben jouw klanten bereikt door jouw dienstverlening?
- Welke eigenschappen waarderen klanten bijzonder in jou?
- Als mensen jouw hulp niet zouden inroepen, welke grote problemen houden ze dan?
Zie je nu hoeveel waarde je levert en dat je een grote positieve invloed op het leven van je klanten hebt? Weet je geen antwoorden op deze vragen? Stel ze dan eens aan je klanten.
Weet je die waarde eenmaal, dan is het belangrijk deze waarde op een overtuigende manier aan je mogelijke klanten over te brengen. Daar heb ik vele andere artikelen over geschreven, lees bijvoorbeeld artikel ‘5 redenen waarom jouw website geen klanten oplevert’ of het artikel ‘3 essentiële tips voor een website die klanten aantrekt’.
Het allerbelangrijkste is dat je zelf 100% overtuigd bent van wat je te bieden hebt. Dan ga je vanzelf op zoek naar manieren waarop je jouw klant kunt overtuigen voor jou te kiezen en word je als vanzelf zelfverzekerder. Dan gaan je tarieven omhoog, en klanten betalen je graag. Naar vrienden en familie stel je je zakelijk op terwijl de relatie goed blijft. Onderhandelen met zakelijke klanten gaat je gemakkelijk af en je haalt de deal binnen!
Meer ondersteuning nodig om te durven vragen wat je waard bent?
Doe dan mee aan de Hart en Ziel Marketing Academie. Je leert precies wat je moet doen om te vragen (en krijgen!) wat je waard bent. Daarbij leer je ook hoe je je favoriete klant bepaalt, hoe je je website, blog en nieuwsbrief schrijft. Facebook en Linkedin hebben geen geheimen meer voor je. Bovendien leer je een webinar geven, een intakegesprek voeren en online trainingen ontwerpen. Alles op een intuitieve en praktische manier. Resultaat: volop klanten en plezier in je marketing!
Hoe is dat voor jou? Weet jij wat jouw dienstverlening waard is? Wat zijn jouw antwoorden op de bovenstaande 3 vragen? Laat een reactie achter hier op mijn blog, je krijgt altijd antwoord.
Annemarie Stallinga
op 20 May 2014Annie
op 24 May 2014Joke Pel
op 22 May 2014Annie
op 24 May 2014Tineke
op 15 Jun 2014Annie
op 23 Jun 2014Selma
op 12 Nov 2014Annie
op 13 Nov 2014Caroline Haenen
op 19 Sep 2015Annie Massop
op 24 Sep 2015Jo
op 14 Oct 2015Annie Massop
op 21 Oct 2015Lydian
op 15 Oct 2015Annie Massop
op 21 Oct 2015Anton Honing
op 16 Oct 2015Annie Massop
op 21 Oct 2015Peter1568
op 09 Nov 2015Karel Thieme
op 11 Nov 2015Annie Massop
op 21 Nov 2015Annie Massop
op 21 Nov 2015linda
op 27 Jun 2016Annie Massop
op 05 Jul 2016Renske
op 27 Nov 2018Annie Massop
op 29 Nov 2018