GRATIS CURSUS! Leer hoe je met Facebook en je intuitie overvloedig klanten aantrekt.
Gratis Facebook cursusLEES MEER EN MELD JE AAN

Page content

Hoe je creativiteit wél klanten oplevert

Hoe je creativiteit wél klanten oplevert

Ben jij een creatieve coach of therapeut? Heb je veel talenten, vind je veel dingen leuk en zie je overal mogelijkheden? Dan herken je het volgende verhaal vast.

Je hebt voor een eigen bedrijf gekozen, omdat je zo helemaal op jouw eigen manier anderen kan helpen. Want je bent superallergisch voor regeltjes en voorschriften die werken in loondienst met zich meebrengt. Je bent met allerlei activiteiten bezig en dat steeds voor totaal verschillende mensen en over allerlei onderwerpen. Zeker, je hebt genoeg afwisseling en variatie, maar…

Je tijd is verbrokkeld en versnipperd. Je bent wel met 100 dingen tegelijk bezig. Veel projecten zijn half af en liggen te verstoffen op de plank. Verloren tijd en moeite. Diensten en producten die je wel afkrijgt, zijn meestal eenmalig. De tijd en energie die je erin hebt gestopt verdien je bij lange na niet terug. Vaak gebeurt het zelfs dat je er helemaal geen klanten mee krijgt. Omdat potentiële klanten overal kunnen zitten, besteed je veel tijd om op allerlei plekken zichtbaar te worden en in contact met hen te komen.

Iedere maand voel je weer: “Ik ben hartstikke druk, stop veel tijd in mijn acquisitie, maar toch heb ik te weinig klanten.” Inmiddels slaap je niet lekker meer, je hebt stress en zelfs paniekaanvallen. Want hoe ga je het in godsnaam redden? Een baan zoeken? Je in het keurslijf van loondienst wringen? Brr, je moet er niet aan denken!

Oef, dat is heftig! Zoveel talent en toch je brood er niet mee kunnen verdienen! 

De grote vraag is dus: hoe kan je jouw talent inzetten zodat je er wél genoeg klanten mee krijgt? 

Eerst is het belangrijk om te weten dat ieder talent een uitdaging met zich brengt. Accepteer je die uitdaging, dan kan dat talent tot volle bloei komen. Accepteer je die uitdaging niet, dan gaat het talent een eigen leven leiden en vervormt het tot iets ongezonds en inproductiefs.

Jouw talent is je creativiteit. Creativiteit expandeert, zoekt steeds nieuwe mogelijkheden en oplossingen. Als je jouw talent helemaal zijn gang laat gaan, leidt dat tot versnippering, zwabberen en duizenden losse puzzelstukjes. Niet gezond, onwerkbaar én niet genoeg klanten dus.

De uitdaging voor jou is je te beperken en zo je creativiteit gericht te gebruiken. Essentieel daarbij is dat je zodanige grenzen aanbrengt, dat jouw creativiteit tot bloei kan komen én die kaders je ook nog eenshelpen genoeg klanten te krijgen.
Welke grenzen zijn dat dan? Hieronder volgen de belangrijkste:

  1. Richt je op één specifieke groep mensen: je doelgroep.
  2. Richt je op één urgent probleem dat jouw doelgroep heeft: dan betalen ze graag voor je dienstverlening.

Natuurlijk kies je een groep mensen waar je graag mee werkt en kies je een probleem dat je altijd weer graag oplost. Binnen deze grenzen kun je jouw creativiteit volop inzetten.

Alles is mogelijk! Alle methoden, alle vaardigheden, alle kennis die je verworven hebt kun je inbrengen, mits je het urgente probleem van je klant er maar mee oplost.

Op deze manier wordt alles wat je doet lucratief. Wat je voor de ene klant doet, kun je hergebruiken voor de andere klant. Omdat je nu een duidelijk ankerpunt hebt, kun je heel gemakkelijk kiezen welke diensten je wel en welke je niet aanbiedt. Je acquisitietijd besteed je effectief, omdat je precies weet waar je jouw potentiële klanten kan vinden.

Het mooiste is: je krijgt meer klanten, omdat ze zich in jouw verhaal herkennen en jou als expert in hun problematiek beschouwen.
Meer klanten betekent dat je weer goed kan slapen en ontspannen in je bedrijf kunt staan. Ook dat komt je dienstverlening ten goede.
Kortom: door jezelf te beperken, krijg je én meer klanten én je daagt jouw creativiteit uit om naar oplossingen te zoeken die binnen die grenzen vallen. Wat wil je nog meer?

Misschien hou je toch nog wat twijfel en denk je: “Het klinkt heel aannemelijk en aantrekkelijk wat ik hier lees. Maar eerlijk gezegd ben ik bang dat ik klanten ga missen als ik me maar op één groep klanten en één probleem richt.”

Dat bezwaar hoor ik natuurlijk vaker!

In de blog Hoe je angst om klanten te missen als sneeuw voor de zon verdwijnt zal ik je het antwoord op deze vraag geven. Natuurlijk ben ik nieuwsgierig wat voor jou het grootste bezwaar om je te specialiseren, dus om je op één doelgroep en één probleem te focussen?

Wil jij je specialiseren, maar heb je geen idee hoe je dat aanpakt? 

Doe dan mee aan de Hart en Ziel Marketing Academie. Je leert natuurlijk hoe je je favoriete klant en het urgente probleem bepaalt, hoe je je website, blog en nieuwsbrief schrijft. Facebook en Linkedin hebben geen geheimen meer voor je. Bovendien leer je een webinar geven, een intakegesprek voeren en online trainingen ontwerpen. Alles op een intuitieve en praktische manier. Resultaat: volop klanten en plezier in je marketing!

Lees hier meer over de Hart en Ziel Marketing Academie

© 2015 – Hart en Ziel Marketing – Annie Massop – Alle rechten voorbehouden
Wil je dit artikel gebruiken in een nieuwsbrief, website of tijdschrift? Graag! MITS je de volgende informatie bij het artikel vermeldt met een werkende link naar de genoemde website:’Door Annie Massop van Hart en Ziel Marketing. Ga naar www.hartenzielmarketing.nl en vraag daar het gratis E-boekje ‘De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf’ aan.
Gratis boek 'De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf'
Heb je er een hekel aan om achter klanten aan te jagen en jezelf op te dringen? Ontdek hoe de klanten vanzelf naar jou toekomen door je intuïtie en sociale media in te zetten (pdf)
Je gegevens zijn veilig bij mij. Ik heb net zo'n hekel aan spam als jij.

Comment Section

8 reacties op “Hoe je creativiteit wél klanten oplevert


Door Sanne op 27 juli 2015

Hallo Annie,

Dank voor je nuttige artikel! Echter: hoe bepaal je wat dat urgente en unieke probleem is waar je mensen vanaf helpt? Tot nu toe komen mijn coachees met uiteenlopende vraagstukken. Dank voor je reactie vast.
Hartelijke groet, Sanne


Door Annie Massop op 28 juli 2015

Hi Sanne, het gaat erom wat jij het fijnste vind om mensen mee te helpen EN waar die mensen graag voor willen betalen. Begin eerst eens met te bepalen wie je doelgroep is. In de gratis cursus Intuitief Klanten Werven met Facebook leer je daar meer over. Dan heb je al veel meer richting.


Door Laurence op 16 mei 2015

Hi Annie,
Ik vind het heel leuk om iets te maken (Ik ben kunstenares) waarbij er een beperking is. Zoals een kunstproject dat ergens aan moet voldoen of een werk in opdracht. Mijn angst is dat het te duur wordt voor mijn doelgroep of dat ik juist niet genoeg tijd heb als er meer aanmeldingen zijn (ik heb nog 2 kleine kinderen). Maar dat laatste is dan eigenlijk weer erg voorbarig, denk ik.



Door Josefien Harmsen op 23 september 2013

Mijn grootste bezwaar om me op één doelgroep te richten is, dat ik niet weet wat nu precies bedoeld wordt met een doelgroep.
Of misschien beter: ik zie een doelgroep niet als een groep mensen zoals men het gewoonlijk ziet.

Wel zie ik een doelgroep, mijn doelgroep b.v. als mensen die toe zijn aan eindelijk te gaan leven vanuit hun hart, hun eigen weg te volgen (vaak is dat een ommekeer in hun leven).
Deze doelgroep kan in alle doelgroepen voorkomen, dus daarom vind ik het mijn grootste bezwaar.

Natuurlijk kan ik daar wel weer een categorie uit pikken, maar dat voelt toch niet echt tot de kern, omdat het hart de kern is en ik zie dat hart overal.
Het voelt meer vanuit m’n eigen hart, wanneer ik dat laat zien/voelen en zo de juiste doelgroep trek of daar naar toegetrokken wordt.
Dat past ook meer bij mijn coachingsmanier en eigen levensstijl die ik steeds meer ontwikkel en dat komt naar m’n gevoel dus betrouwbaarder over, wat ook kansen schept.

Het bezwaar bij de manier zoals hierboven vermeld, tenminste zoals ik het opvat, is dat ik dan voor m’n gevoel niet helemaal natuurlijk te werk ga.


Door Annie op 5 oktober 2013

Hi Josefien, sorry voor late beantwoorden, heb last van een na-ijlende griep.

Ik begrijp dat je bezwaren voelt om met een specifieke groep mensen te gaan werken.
Het klopt uiteraard dat je heel veel verschillende soorten mensen kunt helpen, want mensen die eraan toe zijn vanuit hun hart te leven vind je overal.

Vanuit het perspectief van jouw klant is het echter wel heel fijn om heel specifiek over je doelgroep te zijn, dan voelen ze zich persoonlijk aangesproken.
Ik heb daar een hele mooie intuitieve oefening voor geschreven, ik kan je die aanraden om eens te doen en te voelen hoe het vanuit de klant voelt.
Je vind de oefening via de volgende link: https://hartenzielmarketing.nl/hoe-je-angst-om-klanten-te-missen-als-sneeuw-voor-de-zon-verdwijnt/

Hartelijke groeten, Annie Massop


Door Suchita Peeters op 21 mei 2013

Hallo Annie,
ik heb de volgende pitch (voor Saba en omringende eilanden, in het engels):

I help people question their stressful thoughts so they are free of inner obstacles and happily live life to their full potential!

Ik vind het heel moeilijk om dit tot een enkele doelgroep te herleiden. Kun jij me een suggestie geven?

Hartelijke groet,
Suchita


Door Annie op 23 mei 2013

Hallo Suchita,

Ik heb een aantal artikelen geschreven https://hartenzielmarketing.nl/category/werken-met-hart-en-ziel/
die je kunnen helpen bij het concreter maken van je doelgroep. Voor jou van belang zijn de artikelen over je ideale klant en leuke klanten.

Veel plezier en succes met het vinden van je doelgroep!

Hartelijke groeten, Annie

Plaats een reactie


*