Ben jij een creatieve coach of therapeut? Heb je veel talenten, vind je veel dingen leuk en zie je overal mogelijkheden? Dan herken je het volgende verhaal vast.
Je hebt voor een eigen bedrijf gekozen, omdat je zo helemaal op jouw eigen manier anderen kan helpen. Want je bent superallergisch voor regeltjes en voorschriften die werken in loondienst met zich meebrengt. Je bent met allerlei activiteiten bezig en dat steeds voor totaal verschillende mensen en over allerlei onderwerpen. Zeker, je hebt genoeg afwisseling en variatie, maar…
Je tijd is verbrokkeld en versnipperd. Je bent wel met 100 dingen tegelijk bezig. Veel projecten zijn half af en liggen te verstoffen op de plank. Verloren tijd en moeite. Diensten en producten die je wel afkrijgt, zijn meestal eenmalig. De tijd en energie die je erin hebt gestopt verdien je bij lange na niet terug. Vaak gebeurt het zelfs dat je er helemaal geen klanten mee krijgt. Omdat potentiële klanten overal kunnen zitten, besteed je veel tijd om op allerlei plekken zichtbaar te worden en in contact met hen te komen.
Iedere maand voel je weer: “Ik ben hartstikke druk, stop veel tijd in mijn acquisitie, maar toch heb ik te weinig klanten.” Inmiddels slaap je niet lekker meer, je hebt stress en zelfs paniekaanvallen. Want hoe ga je het in godsnaam redden? Een baan zoeken? Je in het keurslijf van loondienst wringen? Brr, je moet er niet aan denken!
Oef, dat is heftig! Zoveel talent en toch je brood er niet mee kunnen verdienen!
De grote vraag is dus: hoe kan je jouw talent inzetten zodat je er wél genoeg klanten mee krijgt?
Eerst is het belangrijk om te weten dat ieder talent een uitdaging met zich brengt. Accepteer je die uitdaging, dan kan dat talent tot volle bloei komen. Accepteer je die uitdaging niet, dan gaat het talent een eigen leven leiden en vervormt het tot iets ongezonds en inproductiefs.
Jouw talent is je creativiteit. Creativiteit expandeert, zoekt steeds nieuwe mogelijkheden en oplossingen. Als je jouw talent helemaal zijn gang laat gaan, leidt dat tot versnippering, zwabberen en duizenden losse puzzelstukjes. Niet gezond, onwerkbaar én niet genoeg klanten dus.
De uitdaging voor jou is je te beperken en zo je creativiteit gericht te gebruiken. Essentieel daarbij is dat je zodanige grenzen aanbrengt, dat jouw creativiteit tot bloei kan komen én die kaders je ook nog eenshelpen genoeg klanten te krijgen.
Welke grenzen zijn dat dan? Hieronder volgen de belangrijkste:
- Richt je op één specifieke groep mensen: je doelgroep.
- Richt je op één urgent probleem dat jouw doelgroep heeft: dan betalen ze graag voor je dienstverlening.
Natuurlijk kies je een groep mensen waar je graag mee werkt en kies je een probleem dat je altijd weer graag oplost. Binnen deze grenzen kun je jouw creativiteit volop inzetten.
Alles is mogelijk! Alle methoden, alle vaardigheden, alle kennis die je verworven hebt kun je inbrengen, mits je het urgente probleem van je klant er maar mee oplost.
Op deze manier wordt alles wat je doet lucratief. Wat je voor de ene klant doet, kun je hergebruiken voor de andere klant. Omdat je nu een duidelijk ankerpunt hebt, kun je heel gemakkelijk kiezen welke diensten je wel en welke je niet aanbiedt. Je acquisitietijd besteed je effectief, omdat je precies weet waar je jouw potentiële klanten kan vinden.
Het mooiste is: je krijgt meer klanten, omdat ze zich in jouw verhaal herkennen en jou als expert in hun problematiek beschouwen.
Meer klanten betekent dat je weer goed kan slapen en ontspannen in je bedrijf kunt staan. Ook dat komt je dienstverlening ten goede.
Kortom: door jezelf te beperken, krijg je én meer klanten én je daagt jouw creativiteit uit om naar oplossingen te zoeken die binnen die grenzen vallen. Wat wil je nog meer?
Misschien hou je toch nog wat twijfel en denk je: “Het klinkt heel aannemelijk en aantrekkelijk wat ik hier lees. Maar eerlijk gezegd ben ik bang dat ik klanten ga missen als ik me maar op één groep klanten en één probleem richt.”
Dat bezwaar hoor ik natuurlijk vaker!
In de blog Hoe je angst om klanten te missen als sneeuw voor de zon verdwijnt zal ik je het antwoord op deze vraag geven. Natuurlijk ben ik nieuwsgierig wat voor jou het grootste bezwaar om je te specialiseren, dus om je op één doelgroep en één probleem te focussen?
Wil jij je specialiseren, maar heb je geen idee hoe je dat aanpakt?
Doe dan mee aan de Hart en Ziel Marketing Academie. Je leert natuurlijk hoe je je favoriete klant en het urgente probleem bepaalt, hoe je je website, blog en nieuwsbrief schrijft. Facebook en Linkedin hebben geen geheimen meer voor je. Bovendien leer je een webinar geven, een intakegesprek voeren en online trainingen ontwerpen. Alles op een intuitieve en praktische manier. Resultaat: volop klanten en plezier in je marketing!
Lees hier meer over de Hart en Ziel Marketing Academie
Suchita Peeters
op 21 May 2013Annie
op 23 May 2013Josefien Harmsen
op 23 Sep 2013Annie
op 05 Oct 2013Laurence
op 16 May 2015Annie Massop
op 18 May 2015Sanne
op 27 Jul 2015Annie Massop
op 28 Jul 2015