In veel marketingtrainingen wordt op het belang van het stellen van doelen gehamerd. Doelen stellen geeft je richting en focus en helpt je te beslissen wat je wel en niet doet. Helemaal waar natuurlijk.
De doelen die je leert stellen in deze trainingen zijn meestal financieel van aard: verdubbel je omzet, verdien een ton, verhoog je tarieven, verdien meer per klant. De acties die je gaat uitvoeren, zijn allemaal bedoeld om die financiële doelen te behalen: bezoek 2 netwerken per week, verdubbel het aantal nieuwsbrief abonnees, zorg dat je minstens iedere maand 5 intakegesprekken voert enz.
Dat motiveert de meeste coaches en therapeuten helemaal niet! Het stuit hen tegen de borst, ze zetten er geen stap extra door. Sterker nog, het houdt ze juist tegen om in actie te komen om klanten te krijgen. Met als ironisch resultaat dat ze de gestelde doelen dus helemaal niet halen…
Waarom motiveert dat niet? Omdat in die doelen niet je echte motivatie verwerkt is. Er is niet in opgenomen, waar jij het allemaal voor doet, waar jij harder door gaat lopen. Namelijk de motivatie om andere mensen te helpen met je expertise.
Een goed voorbeeld van hoe je én trouw aan je eigen motivatie én succesvol kunt zijn is Frans Bauer. Een tijdje geleden las ik een interview met hem. Hij zei: “Het klinkt misschien gek, maar ik ben nooit met succes bezig geweest. Ik wilde alleen maar zingen voor heel veel mensen. Dat is een heel ander uitgangspunt.” Daarna vertelde Frans dat hij na elke show de zaal inging om handtekeningen uit te delen. “Soms duurt dat een uur, soms langer. Ik heb fans die maandenlang sparen voor een kaartje, voor hen is die avond het enige uitje van dat jaar.”
Frans zei ook letterlijk: “Ik hou van mijn fans. Ik geniet echt van het contact dat ik met ze heb. Het kost toch helemaal niets om gewoon aardig te zijn?”
Het raakte me in mijn hart. Ik voelde onmiddellijk een overeenkomst met hoe ik mijn werk doe en hoe mijn klanten dat doen.
Onze motivatie is om mensen te helpen, om het leven van anderen beter te maken. Daar zijn we bereid voor een stapje harder te lopen! Ook wij blijven in de zaal tot de laatste fan vertrokken is. We houden van onze klanten en genieten van het contact dat we met ze hebben.
Hoewel het niet zijn drijfveer is om succesvol te zijn, is Frans Bauer dat wel! Hij is een van de meest succesvolle zangers van Nederland met 70 platina platen en allerlei onderscheidingen. Maar hoe succesvol hij ook is, hij laat zich niet door zijn succes leiden. Hij blijft trouw aan zijn doel om voor zoveel mogelijk mensen te zingen en ze een mooie tijd te bezorgen.
Ook voor jou is het mogelijk trouw te zijn aan je motivatie om mensen te helpen en succesvol te zijn!
Hoe je dat doet?
Voel van binnenuit: hoeveel mensen wil je helpen? Laat je niet leiden door hoeveel klanten je nodig hebt, dan ben je weer met je financiële doelen bezig. Durf echt vanuit je hart te voelen hoeveel mensen jij graag wilt helpen.
Bepaal dan welke marketingacties daar voor nodig zijn. Want die mensen moeten natuurlijk wel weten dat je er bent en dat je hen kan helpen.
Is het nodig 2 netwerken per week te bezoeken? Twee keer zoveel mensen op je nieuwsbrief-mailinglijst te krijgen? Of minstens 5 intakegesprekken per maand voeren? Prima, je weet nu waarom je het doet!
Natuurlijk vraag je een passende vergoeding voor je dienstverlening, Frans Bauer zingt ook niet gratis voor zijn fans! Om een eerlijke beloning te krijgen, heb je ook marketing nodig. Want daarmee maak je aan de mensen die je wilt helpen duidelijk dat jouw dienstverlening hun geld waard is.
Doelen gesteld op deze manier, zal je ook echt gaan halen. Want alle marketingacties, hoe moeilijk of eng ook, staan allemaal in dienst van jouw echte motivatie, namelijk veel mensen helpen.
Ik nodig je uit het verschil te voelen:
- Stel jezelf een financieel doel. Hoe voelt dat? Ben je gemotiveerd om dit doel te halen? Geeft dit doel je energie? Helpt het je om door te gaan, als het even niet zo lekker loopt?
- Stel nu een doel met hoeveel mensen je wilt helpen. Hoe voelt dat? Ben je gemotiveerd om dit doel te halen? Geeft dit doel je energie? Helpt het je om door te gaan, als het even niet zo lekker loopt?
Stel doelen met je echte motivatie erin! Ik zou het leuk vinden je ervaringen te horen hier op mijn blog. Als je reageert, krijg je altijd antwoord!
Meer ondersteuning nodig bij het met hart en ziel klanten werven? Doe dan mee aan de Hart en Ziel Marketing Academie. Je leert niet alleen vanuit je hart ondernemen, maar ook hoe je je favoriete klant bepaalt, hoe je je website, blog en nieuwsbrief schrijft. Facebook en Linkedin hebben geen geheimen meer voor je. Bovendien leer je een webinar geven, een intakegesprek voeren en online trainingen ontwerpen. Resultaat: volop klanten en plezier in je marketing!
Gemma
op 12 March 2013Annie
op 15 March 2013Simone Kiekebosch
op 13 March 2013Annie
op 15 March 2013Ineke
op 19 March 2013Annie
op 22 March 2013Renée Marianne
op 21 May 2014Joke Pel
op 22 May 2014Annie
op 24 May 2014Suchita peeters
op 24 March 2013Annie
op 26 March 2013Klara van Zuijdam
op 24 March 2013Annie
op 26 March 2013Els Bohm
op 27 October 2013Annie
op 29 October 2013Joke Pel
op 8 April 2014Annie
op 10 April 2014Ans Rozendal
op 10 May 2014Annie
op 15 May 2014Anneke
op 6 January 2015Annie
op 16 January 2015Maurice Spapens
op 6 January 2015Annie
op 16 January 2015Linda
op 6 January 2015Annie
op 16 January 2015Ilse
op 6 January 2015Annie
op 16 January 2015Debora
op 6 January 2015Annie
op 16 January 2015Anne
op 6 January 2015Annie
op 16 January 2015Karin den Oudsten
op 6 January 2015Annie
op 16 January 2015Jose van de laar
op 7 January 2015Annie
op 16 January 2015Janneke Douma
op 7 January 2015Annie
op 16 January 2015Elvira van der Drift-Batenburg
op 8 January 2015Annie
op 16 January 2015Frido Affourtit
op 12 January 2015Annie
op 16 January 2015Özgül Bulut-Eser
op 13 January 2015Annie
op 16 January 2015Muriel
op 9 June 2015antonique
op 4 June 2015saskia
op 5 June 2015antonique
op 6 June 2015Annie Massop
op 6 June 2015Marianne van der Veen
op 5 June 2015Annie Massop
op 6 June 2015Victor Mennen
op 6 June 2015Annie Massop
op 6 June 2015Bibi
op 6 June 2015Annie Massop
op 6 June 2015Ingrid
op 7 June 2015Annie Massop
op 9 June 2015Monique
op 8 June 2015Annie Massop
op 9 June 2015Muriel
op 9 June 2015Annie Massop
op 9 June 2015Karine
op 9 June 2015Annie Massop
op 9 June 2015Jacqueline
op 9 June 2015Annie Massop
op 9 June 2015Wilma
op 10 June 2015Annie Massop
op 13 June 2015Els van Tol
op 10 June 2015Annie Massop
op 13 June 2015Lilian
op 11 June 2015Annie Massop
op 13 June 2015Jolanda Brouwer
op 12 June 2015Annie Massop
op 13 June 2015petra vermeer
op 12 June 2015Annie Massop
op 13 June 2015Irene
op 13 June 2015Annie Massop
op 16 June 2015monica
op 13 June 2015Annie Massop
op 16 June 2015diana
op 14 June 2015Annie Massop
op 16 June 2015Carla
op 14 June 2015Annie Massop
op 16 June 2015Surya Bron
op 22 June 2015Annie Massop
op 24 June 2015Esther
op 9 July 2015Annie Massop
op 13 July 2015Carla
op 27 July 2015Annie Massop
op 28 July 2015Tamara
op 31 August 2015Annie Massop
op 2 September 2015Annette Schutte
op 12 October 2015Annie Massop
op 14 October 2015Diana
op 2 February 2016Annie Massop
op 3 February 2016Petra Wols
op 6 February 2016Petra Wols
op 6 February 2016Annie Massop
op 10 February 2016Annie Massop
op 10 February 2016Coby de Jong
op 2 May 2016Annie Massop
op 4 May 2016Monique van Dam
op 7 December 2016Nettie Schlomer
op 7 December 2016Annie Massop
op 8 December 2016Annie Massop
op 8 December 2016Jeanette H. Reitsma
op 7 December 2016Annie Massop
op 8 December 2016Anneke A. Schram
op 7 December 2016Annie Massop
op 8 December 2016