Het is – nog steeds – crisis. Veel coaches en therapeuten hebben er last van. Ze merken dat hun klandizie terugloopt en dat ze veel meer dan vroeger moeten doen om klanten te krijgen. Velen overwegen zelfs om te stoppen, want op deze manier is het niet leuk meer.
Heb jij daar ook last van?
Moet jij de eindjes aan elkaar knopen of je spaargeld aanspreken? Een baan erbij nemen of je hand ophouden bij je partner?
In welke situatie je ook zit, geen ervan is aangenaam. De meeste therapeuten en coaches willen zo snel mogelijk uit deze situatie. Morgen moet het anders zijn, dus zoeken ze naar dé magische pil die hen uit de brand helpt. Ze verwachten dat er een instant oplossing is voor dit probleem.
Hoe is dat voor jou? Hoop jij ook stiekem op een toverstokje, waarmee je morgen een volle praktijk tovert?
Voor ik verder ga, wil ik je graag een paar gewetensvragen stellen.
Wat doe je als iets niet lukt in je vak of als je een nieuwe coach of therapie methode leert? Verwacht je dat je het morgen al opgelost hebt? Dat je morgen die nieuwe methode volledig beheerst? Dat je in één keer alles weet en kunt?
Nee hé? Je weet ook wel dat een nieuwe coaching of therapie methode tijd, energie en geld kost. Dat je er leraren en coaches bij nodig hebt. Dat je tegen weerstanden bij jezelf aanloopt. Dat je moet oefenen, oefenen en oefenen. Net zolang tot je het in de vingers hebt.
Veel van jouw collega therapeuten en coaches investeren graag en veel in hun eigen vak.
Ze zien echter niet dat marketing ook een vak is. Ze investeren er niet in, ze denken dat ze zonder marketingkennis en vaardigheden ook wel slagen als ondernemer. Helaas gaat het op dat punt fout.
In crisistijd overleven alleen ondernemers die én een goed product hebben én goed in marketing zijn. Hoe de omstandigheden ook zijn, ze hebben genoeg klanten, omdat ze namelijk precies weten wat daar voor nodig is.
Ben jij niet goed in marketing?
Dan is deze crisis juist een kans voor je!
Crisistijd is hét moment om dingen anders aan te pakken. Crisistijd spoort je aan oude gewoonten die niet werken los te laten en naar nieuwe mogelijkheden te zoeken. Te gaan leren hoe het wél gaat werken.
Hoe zorg je ervoor dat je snel en goed het vak marketing leert?
- Accepteer dat er geen instant oplossing, die jou morgen meer klanten brengt;
- Accepteer dat marketing een vak is;
- Accepteer dat het even duurt voor je dat vak geleerd hebt (en dus meer klanten hebt);
- Beslis of je het vak marketing wilt leren;
- Zo ja, ga dan op zoek naar ondersteuning die bij je past;
- Zo nee, sta dan serieus stil bij de vraag hoe je dan klanten denkt te krijgen;
- Investeer tijd, geld en energie in marketing;
- Oefen, oefen en oefen, net zo lang tot je genoeg klanten hebt;
- Heb je op korte termijn geld nodig? Zoek een tijdelijke oplossing voor dat probleem. Zodra je genoeg klanten hebt, laat je die tijdelijke oplossing weer vallen.
Zie je? Zo biedt de crisis jou kansen (én klanten)! Pak de kansen die de huidige crisis je biedt met beide handen aan. Maak jezelf marketing kennis en vaardigheden eigen. Dan zal je zien dat de klanten gaan komen. Veel succes ermee!
Hoe zie jij de crisis? Als een onoverkomelijk probleem of als een moment om de bakens te verzetten, je bedrijf anders aan te pakken en te groeien? Laat een reactie achter op mijn blog, je krijgt altijd antwoord.
Judith de Vries VA
op 19 Nov 2013Annie
op 21 Nov 2013Willy Valk
op 19 Nov 2013Annie
op 21 Nov 2013Theo
op 20 Nov 2013Annie
op 21 Nov 2013