GRATIS CURSUS! Leer hoe je met Facebook en je intuitie overvloedig klanten aantrekt.
Gratis Facebook cursusLEES MEER EN MELD JE AAN

Page content

Crisis: kansen en klanten!

Crisis: kansen en klanten!

Het is – nog steeds – crisis. Veel coaches en therapeuten hebben er last van. Ze merken dat hun klandizie terugloopt en dat ze veel meer dan vroeger moeten doen om klanten te krijgen. Velen overwegen zelfs om te stoppen, want op deze manier is het niet leuk meer.

Heb jij daar ook last van?

Moet jij de eindjes aan elkaar knopen of je spaargeld aanspreken? Een baan erbij nemen of je hand ophouden bij je partner? In welke situatie je ook zit, geen ervan is aangenaam. De meeste therapeuten en coaches willen zo snel mogelijk uit deze situatie. Morgen moet het anders zijn, dus zoeken ze naar dé gouden actie die hen uit de brand helpt. Ze verwachten dat er een instant oplossing is voor dit probleem. Hoe is dat voor jou? Hoop jij ook stiekem op een toverstokje, waarmee je morgen een volle praktijk tovert?

Voor ik verder ga, wil ik je graag een paar gewetensvragen stellen. Wat doe je als iets niet lukt in je vak, of als je een andere techniek of methode wilt leren? Verwacht je dat je het morgen al opgelost hebt? Dat je morgen die andere techniek of methode volledig beheerst? Dat je in één keer alles weet en kunt? Nee hé? Je weet ook wel dat een nieuwe methode of techniek tijd, energie en geld kost. Dat je er leraren en coaches bij nodig hebt. Dat je tegen weerstanden bij jezelf aanloopt. Dat je moet oefenen, oefenen en oefenen. Net zolang tot je het in de vingers hebt.

Veel van jouw collega therapeuten en coaches investeren graag en veel in hun eigen vak. Ze zien echter niet dat marketing ook een vak is. Ze investeren er niet in, ze denken dat ze zonder marketingkennis en vaardigheden ook wel slagen als ondernemer. Helaas gaat het op dat punt fout. In crisistijd overleven alleen ondernemers die én een goed product hebben én goed in marketing zijn. Hoe de omstandigheden ook zijn, ze hebben genoeg klanten, omdat ze namelijk precies weten wat daar voor nodig is.Crisis: kansen en klanten!

Ben jij niet goed in marketing? Dan is deze crisis juist een kans voor je! Crisistijd is hét moment om dingen anders aan te pakken. Crisistijd spoort je aan oude gewoonten die niet werken los te laten en naar nieuwe mogelijkheden te zoeken. Te gaan leren hoe het wél gaat werken.

Hoe zorg je ervoor dat je snel en goed het vak marketing leert?

  • Accepteer dat er geen instantoplossing, die jou morgen meer klanten brengt;
  • Accepteer dat marketing een vak is;
  • Accepteer dat het even duurt voor je dat vak geleerd hebt (en dus meer klanten hebt);
  • Beslis of je het vak marketing wilt leren;
  • Zo ja, ga dan op zoek naar ondersteuning die bij je past;
  • (Zo nee, sta dan serieus stil bij de vraag hoe je dan klanten denkt te krijgen); investeer tijd, geld en energie in marketing;
  • Oefen, oefen en oefen, net zo lang tot je genoeg klanten hebt;
  • Heb je op korte termijn geld nodig? Zoek een tijdelijke oplossing voor dat probleem. Zodra je genoeg klanten hebt, laat je die tijdelijke oplossing weer vallen.

Zie je? Zo biedt de crisis jou kansen (én klanten)! Pak de kansen die de huidige crisis je biedt met beide handen aan. Maak jezelf marketing kennis en vaardigheden eigen. Dan zal je zien dat de klanten vanzelf gaan komen. Veel succes ermee!

Hoe zie jij de crisis? Als een onoverkomelijk probleem of als een moment om de bakens te verzetten, je bedrijf anders aan te pakken en te groeien? Laat een reactie achter op mijn blog, je krijgt altijd antwoord.

© 2015 – Hart en Ziel Marketing – Annie Massop – Alle rechten voorbehouden
Wil je dit artikel gebruiken in een nieuwsbrief, website of tijdschrift? Graag! MITS je de volgende informatie bij het artikel vermeldt met een werkende link naar de genoemde website:’Door Annie Massop van Hart en Ziel Marketing. Ga naar www.hartenzielmarketing.nl en vraag daar het gratis E-boekje ‘De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf’ aan.
Gratis boek 'De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf'
Heb je er een hekel aan om achter klanten aan te jagen en jezelf op te dringen? Ontdek hoe de klanten vanzelf naar jou toekomen door je intuïtie en sociale media in te zetten (pdf)
Je gegevens zijn veilig bij mij. Ik heb net zo'n hekel aan spam als jij.

Comment Section

6 reacties op “Crisis: kansen en klanten!


Door Theo op 20 november 2013

Bedankt voor je artikel. Het zet me toch weer aan het denken.

De vraag die steeds terugkomt is: wil ik eigenlijk wel goed worden in marketing? Ieder zijn/haar vak en marketing is niet iets waar ik energie uit haal. Eigenlijk zoek ik iemand die dat stuk voor mij doet, maar dan wel op een manier die past bij mij (en daardoor ook bij mijn klanten).

Groeten van Theo


Door Annie op 21 november 2013

Hi Theo,
Ja, dat is de hamvraag, wil je goed worden in marketing?
Natuurlijk kun je het uitbesteden, maar dat wordt (als je het goed wilt laten doen) een zeer prijzige zaak.
Als eenpitter BEN je je dienstverlening (vanuit de klant gezien), mensen doen met jou persoonlijk zaken en niet met een onpersoonlijk bedrijf.
Dus toch handig om je zelf in marketing te bekwamen.
Tip: maak eens een lijstje voor jezelf waaraan marketing voor jou aan zou moeten voldoen, zodat je het wél leuk vind.
Veel succes met de beslissing!
Hartelijke groeten, Annie


Door Willy Valk op 19 november 2013

Dank je wel Annie, voor elke keer weer een interessant artikel.

Ook al ben ik geen trainer en coach, op de een of andere manier ben ik je ergens online tegen gekomen.

Inmiddels heb ik mijn eigen bedrijf en begrijp des te beter waar je over schrijft en jouw kijk op marketing spreekt mij enorm aan.

Hartelijke groet,
Willy


Door Annie op 21 november 2013

Dank je Willy, voor je complimenten.
Leuk dat mijn kijk op marketing je aanspreekt.
Ook al zijn mijn tips gericht op coaches en therapeuten, je kan ze zeker heel goed op jouw bedrijf toepassen.
Succes met je vervolgstappen. Hartelijke groeten, Annie


Door Judith de Vries VA op 19 november 2013

Een crisis is altijd een kans en het is nooit voor iedereen crisis.

De schoenmaker waar ik regelmatig langs fiets vaart wel bij de huidige “crisis”.

Door goed naar dergelijke voorbeelden te kijken, krijg ik inspiratie om zaken anders aan te pakken.

Dat kan door meer waarde toe te voegen, waardoor mensen voor dezelfde prijs meer krijgen, of door een dienst om te zetten in een doe-het-zelf-cursus, waardoor individuele mensen minder geld kwijt zijn, terwijl ik niet minder verdien doordat ik meer klanten gelijktijdig kan bedienen.

Samengevat: ik denk dat een crisisgevoel vraagt om lichtende voorbeelden zoals de schoenmaker en vraagt om je eigen creativiteit aan te boren.

Voor mij is deze crisis dus geen onoverkomelijk probleem, maar wel een grote uitdaging.

Dank je wel voor je artikel.


Door Annie op 21 november 2013

Hi Judith, heel mooi wat je schrijft dat de crisis voor jou een uitdaging is.
Een uitdaging die je ook aanneemt en beantwoord met creativiteit en je door anderen te laten inspireren.
Zo wordt je dus zelf ook een lichtend voorbeeld!
Dank voor het delen.

Plaats een reactie


*