Nee, ik ga het niet hebben over waar de kindertjes vandaan komen. En ook niet hoe ze gemaakt worden. Waarom ik het toch over de bloemetjes en de bijtjes wil hebben? Omdat bloemen ons kunnen leren op een vriendelijke manier klanten aan te trekken.
Bloemen kunnen niet van plaats veranderen. De bloem kan niet naar de bij gaan. De bloem heeft dus een manier nodig waarmee ze de bijen naar zich toe kan laten komen.
Hoe laten bloemen bijen naar zich toekomen? En hoe kan je dat vertalen naar klanten naar je toe laten komen? Laten we het eens aan de zonnebloem vragen. Dat is een bloem die graag door bijen bezocht wordt. De zonnebloem vertelt hoe zij bijen aantrekt. Ze geeft je ook tips om klanten naar je toe laat komen, zonder van je stoel te komen. Ik laat nu de zonnebloem aan het woord.
“Het eerste is dat ik me bewust ben welke bloem ik ben en door welk insect ik bestoven wil worden. Andere bloemen willen bijvoorbeeld liever door vlinders of door motten bestoven worden. Ik zelf wil door bijen bestoven worden. Ik heb me helemaal verdiept in waar bijen gevoelig voor zijn, waardoor ik precies weet hoe ik het aantrekkelijk voor ze maak mij te bezoeken.”
Hoe jij dit kan doen.
Ken jezelf. Weet welk werk je het liefste doet. Weet welke klanten bij je passen. Durf te kiezen voor klanten waar je blij van wordt. Verdiep je in de klanten die je graag wilt aantrekken. Stem je af op je klant. Weet hoe je jezelf aantrekkelijk maakt voor jouw klanten.
“De volgende stap is dat ik mijn kleur aantrekkelijk voor bijen maak. Want ik weet dat bijen op grote afstand als eerste op de kleur van bloemen letten. Dus zorg ik ervoor dat ik een kleur heb die bijen mooi vinden én die opvalt tussen andere bloemen. Daardoor vliegen bijen in mijn richting.”
Mijn tip voor jou:
Maak jezelf aantrekkelijk voor je klanten. Weet dat klanten als eerste letten of een dienstverlener gespecialiseerd is in hun problematiek. Zorg ervoor dat je een specialisme hebt dat jouw klanten aantrekkelijk vinden en dat je jezelf onderscheidt van andere dienstverleners. Zorg zo dat je opvalt bij je potentiële klanten.
“Daarna verleid ik bijen dichterbij te komen, door steeds lekkere geuren te verspreiden. Dat zijn geuren die ruiken naar de nectar waar bijen naar zoeken. Omdat ik doorlopend lekker ruik, landen de bijen op mijn bloemblaadjes en komen ze ook steeds bij me terug.”
Hoe jij kunt zorgen dat klanten dichterbij komen en op je website landen?
Maak gebruik van sociale media. Geef op Twitter, Linkedin of Facebook kleine stukjes van je deskundigheid weg. Geef tips en waardevolle informatie. Neem een link op naar je website, zodat je klanten naar je website geleid worden. Vraag bezoekers van je website abonnee te worden van je nieuwsbrief. Stuur regelmatig een nieuwsbrief naar je klanten waarin je ook steeds tips en waardevolle informatie weggeeft. Vertel in je nieuwsbrief wat je aanbod is en neem in je nieuwsbrief ook een link naar je website op.
Op deze manier leren jouw klanten jou kennen en vertrouwen. Beide zijn nodig vóór klanten een dienst van je af gaan nemen.
Zó doen bloemen dat! Zonder van hun plaats te komen, maken ze zichzelf zo aantrekkelijk dat de bijen vanzelf naar ze toekomen.
Jij kunt dit ook. Zonder uit huis te gaan kun je klanten aantrekken. Door goed in te spelen op je klant en gebruik te maken van sociale media, komen klanten als vanzelfsprekend naar je toe. Natuurlijk is er iets voor nodig om dit te realiseren. Volg de tips van de zonnebloem en zoek hulp als je er niet alleen uitkomt. Lees ook mijn andere artikelen eens hier.
Werkt dit echt zo? Jazeker! Veel van mijn klanten zijn via sociale media en mijn nieuwsbrief bij me gekomen. Ik kan je garanderen: het is een heerlijk gevoel als klanten jou bellen en vragen of ze klant mogen worden!
Hoe trek jij klanten aan? Met welke bloem voel jij je verwant? Je reactie is hieronder van harte welkom.
Jacinta Kogelman
op 23 Oct 2012Annie
op 26 Oct 2012Cornélie Spijkerboer
op 23 Jul 2013Annie
op 26 Jul 2013annemiek kinds
op 09 Jun 2015Annie Massop
op 09 Jun 2015Kisha Hanssen
op 08 Jul 2015Annie Massop
op 09 Jul 2015andre
op 03 Aug 2015Annie Massop
op 05 Aug 2015