In het vorige blog kon je lezen waarom het belangrijk is dat je jouw persoonlijke en kwetsbare verhaal vertelt: het geeft de klant het gevoel met een mens van vlees en bloed van doen te hebben. Het geeft de klant vertrouwen en moed om zelf haar of zijn problemen aan te pakken. De volgende vraag is natuurlijk: welk verhaal kan ik dan vertellen en wanneer vertel ik dat?
Het verhaal dat je vertelt heeft iets te maken met je dienstverlening én is voor jouw klant interessant om naar te luisteren. Als je zomaar een persoonlijk verhaal vertelt zonder een link naar je dienstverlening is dat voor de klant onbegrijpelijk en zal hij of zij snel afhaken. Om jouw kwetsbare verhaal te vinden dat óók waardevol voor de klant is, kun je het beste uitgaan van de klant. Want het gaat er tenslotte om wat jij (ook al is het alleen maar door je verhaal te vertellen) voor de klant kan betekenen.
Dat verhaal vinden kan je heel mooi op intuïtieve wijze doen.
Zoek intuïtief naar een voorwerp dat symbool staat voor de ideale situatie die je jouw klanten het allerliefste gunt. Om dat voorwerp te vinden, hoef je niet na te denken, ga gewoon op je gevoel af. Ook als jij het niet begrijpt met je verstand, niets aan de hand, alles is goed.
Ga dan associëren aan de hand van dit voorwerp. Ook hierbij geldt: alles is goed, je hoeft je niet te verantwoorden, jouw gevoel is leidend. Schrijf de associaties op een vel papier of strookjes papier en leg dat bij het voorwerp.
Hieronder zie je een voorbeeld van mijzelf: ik gun mijn klanten dat ze met het werk dat ze met hart en ziel doen, genoeg klanten en inkomen kunnen krijgen.
Daarna zoek je een voorwerp dat symbool staat voor het grootste probleem dat jouw klanten ervaren. Ook hierbij geldt: je hoeft er niet over na te denken, ga gewoon op je gevoel af. Daar leg je ook jouw associaties bij neer. Hieronder een voorbeeld van mijzelf: mijn klanten hebben te weinig klanten of inkomen. Of ze hebben voldoende inkomen, maar vinden het werk niet leuk wat ze doen.
De volgende stap is om na te gaan welke ervaring jijzelf met dit probleem en ideale situatie hebt gehad. Het kan iets zijn wat met jezelf gebeurd is, maar het kan ook bij iemand anders zijn voorgevallen en jou erg geraakt hebben. Laat de ervaring aan de hand van de symbolen en associaties gewoon naar boven komen. En leg ze vervolgens bij de voorwerpen en teksten die je al had liggen. Hieronder een voorbeeld van een probleem situatie die ik zelf heb meegemaakt: in de ICT gebruikte ik teveel mijn ratio en verdiende ik goed en bij healing kon ik mijn intuïtie inzetten, maar daar verdiende ik weer heel weinig mee.
En tot slot mijn persoonlijk voorbeeld van de ideale situatie: ik kan bij het werk dat ik nu doe (marketing voor therapeuten en coaches) volop mijn intuïtie inzetten en heb genoeg klanten en inkomen.
Nu heb je dus je eigen ervaring met de probleem situatie en de ideale situatie gevonden.
Díe ervaring is de basis voor jouw persoonlijke kwetsbare verhaal. Heb je meerdere ervaringen met deze thematiek? Kies dan de meest dramatische en kwetsbaarste uit, ook al vind je dat eng. Want hoe meer kwetsbaarheid er in je verhaal zit, hoe meer jouw klanten emotioneel geraakt zullen worden. En dat kan voor jouw klanten het verschil maken of ze hun problemen gaan aanpakken of niet.
Vertel dit verhaal in ieder geval op je website en neem het op in je promotieteksten. Als er gelegenheid en tijd is vertel je dit verhaal ook bij het netwerken en bij je presentaties. Door je persoonlijke kwetsbare verhaal op zoveel mogelijk plekken te vertellen doe je jezelf een plezier: je kunt jezelf zijn en je hoeft je niet groot te houden. Je doet er ook je klant een plezier mee, omdat de klant zich op die manier met jou verbonden voelt, jij bent net als de klant zelf ook een ‘gewoon’ mens met angsten en fouten.
Wat is jouw verhaal waarmee je jouw klanten inspireert? Laat het me weten, hier op mijn blog. En vind je het leuk om mijn persoonlijke verhaal te lezen? Ga dan naar mijn websitepagina ‘Over Annie’.
Meer ondersteuning nodig om jouw verhaal te vertellen zodat je klanten geïnspireerd raken?
Doe dan mee aan de Hart en Ziel Marketing Academie. In de Academie leer je alles wat nodig is om opp jouw eigen wijze naar buiten te treden. Daarbij leer je ook hoe je je favoriete klant bepaalt, hoe je je website, blog en nieuwsbrief schrijft. Facebook en Linkedin hebben geen geheimen meer voor je. Bovendien leer je een webinar geven, een intakegesprek voeren en online trainingen ontwerpen. Alles op een intuitieve en praktische manier. Resultaat: volop klanten en plezier in je marketing!
Lees hier meer over de Hart en Ziel Marketing Academie
Marjan
op 27 Jun 2015Annie Massop
op 30 Jun 2015MarJa Jansen-Lagerweij
op 03 Jul 2015Annie Massop
op 03 Jul 2015