Acquisitie en marketing worden vaak geassocieerd met actief zijn. En actief dat je bent! Je bezoekt netwerken, werkt je website bij, brengt folders rond, houdt gratis sessies voor potentiële klanten. ‘s Avonds plof je vermoeid in bed, nadat je nog snel een paar berichten op sociale media hebt gezet.
Je merkt echter dat al die acties niet tot nieuwe klanten leiden. Je concludeert: “Ik doe zeker niet genoeg”, en je gooit er daarom nog een schepje bovenop. Nog meer netwerken, nog meer folders verspreiden, nog meer berichten op sociale media.
Helaas. Hoe meer je doet, hoe minder klanten je krijgt. Het lijkt wel alsof al je acties zonder enig effect in een bodemloze put verdwijnen. Demotiverend en vermoeiend! Meer doen werkt blijkbaar niet. Maar wat dan wel?
Het antwoord is heel simpel: leer van de natuur!
Kijk eens naar de seizoenen.
Seizoenen vertellen je precies hoe je op een natuurlijke manier kan groeien (dat is wat je wilt met je bedrijf!), en over hoe je effectief je energie kan gebruiken (zodat alles wat je doet effect heeft).
Eerst vertel ik wat je kunt waarnemen in de natuur, daarna hoe je dat voor klanten krijgen kan inzetten.
- In de lente begint de natuur op gang te komen. Jonge frisse blaadjes aan de bomen, vogels die een nestje bouwen, de zon die langzaam aan kracht wint.
- In de zomer is de natuur in volle gang. Bomen zitten volop in het blad, de vogels vliegen af en aan om hun jongen te voeden, de zon is op zijn sterkst.
- In de herfst gaat de natuur de vertraging in. Bomen laten hun blaadjes vallen, de jonge vogeltjes zijn het nest uitgevlogen en de zon verliest warmte.
- In de winter is de natuur in rust. Bomen zijn kaal en staan op de spaarstand. Vogels zijn weggetrokken naar warmere oorden of doen het heel rustig aan. De zon is zwak.
- Na de winter komt de lente weer, de cyclus begint weer van voor af aan. Ieder seizoen is even belangrijk. Elk seizoen heeft zijn eigen plek en eigen bijdrage in de cyclus.
Seizoenen en de bijbehorende energieën kun je ook in jezelf waarnemen.
- Lente-energie is op gang komen. Je krijgt bijvoorbeeld ideeën voor een nieuwe dienst en zet daar de eerste stappen voor.
- Zomerenergie is in volle gang zijn. Je voert alle acties uit om je idee realiseren. Zo vul je bijvoorbeeld jouw dienst in detail in, zoekt er nieuwe klanten voor en voert de sessies of behandelingen daadwerkelijk uit.
- Herfstenergie is vertragen. Je hebt klanten voor je dienst gekregen (of niet!). Je reflecteert hoe het gegaan is, wat ging goed en wat niet.
- Winterenergie is rust. Je neemt afstand van alles, je bent helemaal niet bezig met je bedrijf. Geen nieuwe ideeën, geen acties, geen reflectie. Alleen maar rust.
- Na de rust kom je weer op gang. De cyclus begint weer van voren af aan. Natuurlijk lopen er bij jou meerdere dingen naast elkaar. Zo kun je voor het ene project in de ideeënfase (lente) zitten en voor een ander project in de afrondingsfase (herfst).
- Iedere seizoensenergie is even belangrijk, ieder heeft zijn eigen functie en plek in je acquisitie.
Hoe pas je deze seizoensenergieën toe als je acquisitie stagneert?
Daar is geen kant-en-klaar recept voor. Ieder mens is anders en iedere situatie is anders. Dus welke energie je inzet, kan per situatie verschillen. In de blog Leer van de seizoenen hoe je nieuwe klanten werft lees je hoe je intuïtief ontdekt welke energie voor jou het beste is.
Belangrijkste is dat je durft te voelen wat op dit moment het beste bij je past. Durf te spelen met energieën. Experimenteer met wat je nu het meeste helpt. Om je een voorbeeld te geven hoe het zou kunnen:
- Je bent alleen maar aan het werken (teveel zomerenergie). Al die acties leveren geen klanten op.
- Je zou dan bijvoorbeeld naar reflectie (herfstenergie) kunnen gaan. Je vraagt jezelf af: wat wil ik eigenlijk met mijn bedrijf, waar doe ik het allemaal voor? Je komt erachter dat je het liefste met een bepaald soort klanten wilt werken.
- Door te reflecteren en te vertragen voel je ook hoe moe je bent. Je besluit eerst rust en afstand (winterenergie) te nemen van je werk. Je gaat een paar dagen weg.
- Je komt uitgerust terug, eruit zijn heeft je goed gedaan. Je hebt inmiddels het idee (lente-energie) gekregen hulp te zoeken om de klanten die je graag wilt aan te trekken.
- Je krijgt nieuwe klanten, omdat je door de hulp die je gezocht hebt geleerd hebt welke acties (zomerenergie) je daarvoor moet nemen.
Zo eenvoudig is het! In dit voorbeeld krijg je door eerst te vertragen en niets te doen meer klanten. Zo kan de natuur je helpen met het overwinnen van blokkades in je acquisitie, waardoor je weer kunt groeien en bloeien.
Waar stagneert het bij jou?
Heb je teveel zomerenergie, blijf je draven en rennen?
Teveel herfstenergie, en blijf je hangen in de angst om naar buiten te treden?
Heb je teveel winterenergie en zit je al eeuwen te wachten tot er vanzelf iets gebeurt?
Of teveel lente-energie, je barst van de ideeën, maar komt er niets van de grond?
Laat het me hier weten, op mijn blog. Je krijgt altijd antwoord!
Marta van sitteren
op 30 Jul 2013Annie
op 31 Jul 2013Margreet Jonker
op 30 Jul 2013Annie
op 31 Jul 2013Shirley
op 29 Apr 2014Annie
op 30 Apr 2014Suchita
op 14 Mar 2015Annie Massop
op 20 Mar 2015Mireille de Roo - Harteman
op 14 Mar 2015Annie Massop
op 20 Mar 2015Jolanda
op 14 Mar 2015Annie Massop
op 20 Mar 2015Carla
op 26 Mar 2015Annie Massop
op 26 Mar 2015Clarissa
op 31 Mar 2015Annie Massop
op 03 Apr 2015Jos
op 20 Apr 2015Annie Massop
op 27 Apr 2015Kitty
op 21 Apr 2015Kitty
op 21 Apr 2015Annie Massop
op 27 Apr 2015Karen
op 12 May 2015Ewina Bekker
op 05 Sep 2015Annie Massop
op 13 Sep 2015