In een vorig artikel Maak in 30 minuten de basis voor een aantrekkelijke Facebookpagina kon je lezen hoe je snel een basis Facebookpagina maakt. Met zo’n basispagina kun je heel snel berichten plaatsen en je vrienden en bestaande klanten uitnodigen je pagina te ‘liken’.
Daarna is het verstandig je pagina van meer relevante informatie te voorzien en nog aantrekkelijker te maken. Er is ontzettend veel mogelijk in Facebook. Daarom zien coaches en therapeuten door de bomen het bos niet meer. Ze weten niet wat ze wel en niet moeten invullen. Zo laten ze kansen op Facebook liggen.
Met een paar eenvoudige handelingen kun je deze kansen echter heel goed pakken. Lees snel verder om 3 grote gemiste kansen te lezen en hoe je daar een snelle en gemakkelijke oplossing voor vindt.
Gemiste kans 1: Geen link naar je website in het infoblokje.
Veel coaches en therapeuten hebben geen link naar hun website in het infoblokje staan. Wat gaat er mis als je dat niet doet?
Wat gaat er mis als je dat vergeet?
Mensen komen op jouw facebookpagina en willen weten of jij de moeite waard bent om te ‘liken’. Ze willen eerst meer van je weten en op je website kijken. Maar als je die niet vermeld hebt, hebben ze geen idee waar ze jouw website moeten zoeken. Ze haken af en komen niet meer terug. Bedenk dat de meeste mensen voor hun plezier en ontspanning op Facebook zitten. Ze willen zo min mogelijk tijd kwijt zijn met zoeken en nadenken. Niemand neemt dus de moeite om jouw praktijknaam te gaan googelen en zo je website te vinden.
Zonder link naar je website mis je niet alleen ‘likes’, maar ook websitebezoekers en dus potentiële klanten!
Hoe je het oplost!
Hoe zet je een link naar je website in je infoblokje?
- Ga naar je zakelijke Facebookpagina.
- Klik op het woord ‘Info’ dat onder je infoblokje staat.
- Er verschijnt een blokje tekst met het kopje ‚Info’.
- Klik op de knop ‘Bewerken’ met het potloodje.
- Nu krijg je een pagina te zien met allerlei kopjes tekst.
- Ga naar het kopje ‘Korte omschrijving’ en klik op de knop ‘Bewerken’ die erachter staat.
- Voeg hier een link in naar je website. Je kunt het adres van je homepage invullen, maar ook naar een pagina die je extra onder de aandacht wilt brengen. Zoals gratis informatie of een gratis workshop die je gaat geven.
- Klik op ‘Wijzigingen opslaan’.
- Klik daarna op de knop rechtsboven ‘Pagina bekijken’ om te zien hoe de omschrijving wordt weergegeven.
Op mijn zakelijke pagina ziet er zo uit:
Gemiste kans 2: Je bedrijfspagina is niet te vinden vanuit je persoonlijke profiel.
Veel therapeuten en coaches zitten privé op Facebook, maar vergeten daar te vermelden dat ze een bedrijf hebben.
Wat gaat er mis als je dat vergeet?
Realiseer je dat mensen vaak via via bij jou terecht komen, dus ook via je persoonlijke profiel. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een interessant bericht op je persoonlijke pagina zet, je vrienden delen dat en op die manier komt het een potentiële klant terecht. Die persoon wordt nieuwsgierig en wil meer over je weten. Maar die persoon ziet niet dat jij een praktijk hebt en precies het probleem kan oplossen dat hij of zij heeft.
Wat zonde, weer een gemiste potentiële klant!
Hoe je het oplost!
Hoe maak je jouw praktijk zichtbaar in je persoonlijke profiel?
- Ga naar je persoonlijk profiel in Facebook.
- Klik op het kopje ‘Info’ dat onder je foto staat.
- Je ziet nu een pagina, waarop o.a. Werk en Opleiding staat.
- Kies het knopje ‘Bewerken’ met het potloodje dat achter Werk en Opleiding staat.
- Vul nu exact de naam van je zakelijke pagina in.
- Vul ook in dat je hier werkt ‘tot op heden’.
- Kies wijzigingen opslaan.
Op mijn persoonlijke profiel ziet dat er zo uit:
Gemiste kans 3: Je omslagfoto niet benutten om bezoekers naar je website te leiden.
Veel coaches en therapeuten verzuimen om de aandacht die hun omslagfoto krijgt te benutten om bezoekers naar hun website te leiden.
Wat gaat er mis als je die aandacht niet benut?
Mensen houden van plaatjes, beeld en foto’s kijken. Jouw omslagfoto krijgt daarom– ook door het grote formaat – als vanzelf aandacht. Als je die aandacht niet benut om bezoekers naar je website te leiden, mis je… juist ja, wederom een potentiële klant!
Hoe je het oplost!
Hoe kun je via je omslagfoto bezoekers van je Facebookpagina gemakkelijk naar je website leiden? Dat doe je door het aantrekkelijk te maken om op je omslagfoto te klikken. Daarom zet je een zogenaamde call to action (oproep tot actie) op je omslagfoto. In de praktijk blijkt dat mensen dan ook daadwerkelijk op je omslagfoto klikken. Om die call to action op je omslagfoto te zetten, maak je gebruik van de gratis tool www.pizap.com.
- Ga naar www.pizap.com.
- Klik op de groene knop ’Start’.
- Klik op het blauwe vlak ‘Facebook Timeline Covers’.
- Kies ‘Edit photo’.
- Kies de bron van waaruit je een foto wilt uploaden.
- Klik op het vlakje boven de foto met de letter T erin.
- Kies één van de tekstballonnetjes die nu aan de rechterzijde van je foto verschijnen.
- Typ een tekst in, waarin je Facebookbezoekers uitnodigt op je omslagfoto te klikken. Schrijf b.v. “klik hier om je aan te melden”, “klik hier voor meer informatie”, “klik hier om een gratis artikel te downloaden” etc.
- Typ een tekst in, over het onderwerp. Promoot hier b.v. een programma dat je binnenkort geeft of een gratis workshop, een artikel dat je geschreven hebt etc.
- Verschuif het tekstballonnetje op een plek waar je er tevreden over bent, de omkadering van je profiel foto is heel mooi aangegeven.
- Klik op het groene vinkje om het tekstballonnetje op te slaan.
- Ben je tevreden over het geheel? Klik dan rechtsboven op ‘Download’ en nog een keer op ‘Download’. Je kunt de omslagfoto nu op je computer opslaan.
- Pizap vraagt je nu om dit te delen met Facebook of Twitter contacten. Negeer dat en klik op ‘No thanks’.
- Ga naar je Facebookpagina, muis over je omslagfoto en klik op ‘Omslag wijzigen’.
- Onder het blokje ‘Omslag wijzigen’ nu een blokje met o.a. de tekst ‘Foto uploaden’. Klik daarop.
- Laad je net in Pizap gemaakte omslagfoto op naar Facebook.
- Klik op ‘Wijzigingen opslaan’.
- Klik nu op je omslagfoto, er verschijnt naast je foto een blokje waarin je een tekst kan toevoegen.
- Neem hier een wervende tekst voor je programma, gratis workshop, artikel etc.
- Voeg er een link naar de desbetreffende websitepagina toe.
- Klaar!
Hoe kan dat eruit zien? Zie hier mijn meest recente omslagfoto:
Als mensen op mijn omslagfoto doorklikken zien ze de volgende tekst en een link naar mijn website:
Zo simpel is het om deze 3 kansen te pakken! Ga lekker aan de slag en laat die klanten nu maar komen!
Heb je de tips toegepast?
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Reageer op dit artikel hier via mijn blog en laat je Facebookadres achter. Ik like je altijd! Een like op mijn zakelijke pagina wordt ook zeer op prijs gesteld!
Wil jij Facebook zakelijk inzetten, maar heb je geen idee hoe? Doe dan mee aan de Intuïtieve Marketing Academie, daarin leer je dat precies (en nog veel meer!). Speciaal voor intuitieve coaches en therapeuten. Intuïtief klanten werven is leuk!
Marleen Looijen
op 11 Feb 2014Annie
op 12 Feb 2014Annie
op 12 Feb 2014Robert Tannemaat
op 12 Feb 2014Annie
op 12 Feb 2014Petra
op 12 Feb 2014Annie
op 13 Feb 2014Jacqueline
op 12 Feb 2014Annie
op 13 Feb 2014Jacqueline
op 12 Feb 2014Monique Westerwoudt
op 26 Feb 2014Annie
op 27 Feb 2014Alexandra
op 06 Mar 2014Annie
op 10 Mar 2014Mariam
op 09 Mar 2014Annie
op 10 Mar 2014Alexandra
op 11 Mar 2014Annie
op 11 Mar 2014Maran (Sentire Drachten)
op 08 Apr 2014Annie
op 10 Apr 2014Ineke Fienieg
op 23 Apr 2014Annie
op 25 Apr 2014Nanda
op 04 Jun 2014Annie
op 11 Jun 2014Els
op 12 Jun 2014Annie
op 23 Jun 2014Angela Kuckartz
op 12 Aug 2014Annie
op 14 Aug 2014Angela Kuckartz
op 14 Aug 2014Annie
op 17 Aug 2014Angela Kuckartz
op 18 Aug 2014Emmy - Finding you
op 20 Aug 2014Annie
op 26 Aug 2014Monique
op 01 Sep 2014Annie
op 04 Sep 2014Anita Delfos
op 24 Oct 2014Annie
op 24 Oct 2014Agnes
op 26 Oct 2014Annie
op 27 Oct 2014Linda
op 04 Nov 2014Annie
op 05 Nov 2014Marjan Westdijk
op 23 Nov 2014Annie
op 27 Nov 2014Marjan Westdijk
op 28 Nov 2014Annie
op 01 Dec 2014Marjan Westdijk
op 01 Dec 2014Marike
op 08 Jan 2015Annie
op 16 Jan 2015Marike
op 02 Feb 2015Marike
op 16 Feb 2015Annie
op 19 Feb 2015Marike
op 25 Mar 2015Marike
op 25 Mar 2015Annie Massop
op 26 Mar 2015Annie Massop
op 26 Mar 2015Ernestine van de Pol
op 27 Mar 2015Annie Massop
op 03 Apr 2015Pauline
op 01 May 2015Annie Massop
op 02 May 2015