GRATIS CURSUS! Leer hoe je met Facebook en je intuitie overvloedig klanten aantrekt.
Gratis Facebook cursusLEES MEER EN MELD JE AAN

Page content

Lekker hapje voor je klanten

Lekker hapje voor je klanten

Ik deed laatst boodschappen bij een biologische winkel. Toen ik binnenkwam rook ik een heerlijke speculaasgeur. Verderop in de winkel stond een kraampje met speculaas, pepernoten en taaitaaipoppen. Er stond ook een schaal met kleine stukjes gevulde speculaas om gratis te proeven. Natuurlijk nam ik er iets van (gevulde speculaas is mijn favoriet!). De speculaas was zo lekker dat ik besloot er een groot stuk van te kopen. Ik was niet de enige die dat deed, meer mensen rekenden een stuk af.

Je snapt natuurlijk waarom dit goed werkt: iedereen vind het fijn om gratis iets lekkers te mogen proberen of te krijgen. En je begrijpt ook waarom mensen na het proeven een groter stuk gaan kopen: ze weten hoe het smaakt en ze willen er meer van.

Wat dit met jouw bedrijf te maken heeft? Alles! Want jij kunt jouw klanten ook een lekker hapje geven, een voorproefje van jouw dienstverlening.

Een van de beste vormen om je klanten aan je diensten te laten ruiken is een nieuwsbrief die jouw klanten waardevolle informatie en tips geeft. Ik bedoel daar dus geen nieuwsbrief mee, waarin je alleen maar jouw aanbod promoot. Dat vinden jouw klanten niet lekker, die verdwijnt gelijk in hun digitale prullenbak!

Maar hoe doe je dat dan? Wat is interessante en waardevolle informatie voor je klanten?

Schrijf je nieuwsbrief in een bepaald format, volgens een bepaalde formule. Hieronder vind je er 5 die je helpen in weinig tijd een nieuwsbrief te schrijven die je klanten graag lezen.

  1. Geef bijvoorbeeld in een artikel antwoord op een vraag die jou vaak gesteld wordt. Mij wordt bijvoorbeeld vaak gevraagd hoe je met intuïtie klanten aantrekt. Daar heb ik al diverse malen nieuwsbrieven over geschreven (lees ze na op mijn website onder gratis marketingtips).
  2. Schrijf over iets dat in je therapie of coaching altijd standaard aan bod komt. Een massagetherapeut zal bijvoorbeeld iedere klant vertellen om na de massage veel water te drinken. Vertel in je nieuwsbrief waarom dat zo belangrijk is.
  3. Lezers vinden het fijn als je uitlegt hoe ze een bepaald probleem kunnen oplossen. Dat je ze bij wijze van spreken een recept geeft om dat probleem aan te pakken. Als loopbaancoach kan je bijvoorbeeld een artikel schrijven met concrete tips hoe je lezer zich goed op een sollicitatie kan voorbereiden.
  4. Mensen zijn dol op lijstjes, want mensen houden van overzicht.Beschrijf bijvoorbeeld jouw top 10 tips om af te vallen, de 5 grootste missers bij het daten, 7 manieren om in minder tijd meer te doen.
  5. Stappenplannen worden ook altijd gewaardeerd. Dat geeft de lezer het gevoel dat de oplossing te doen is. Vertel je lezers hoe ze in 5 stappen het ziekteverzuim in hun organisatie kunnen terugdringen of welke 9 stappen nodig zijn om hun burn-out op te lossen.

Met behulp van deze formules schrijf je gemakkelijk nieuwsbrieven die jouw klanten graag lezen. Zo’n nieuwsbrief vinden ze een lekker hapje! Hebben ze eenmaal van jouw oplossing geproefd en bevalt ze dat, dan willen ze méér. Misschien eerst meer van jouw gratis informatie, maar vroeg of laat meer van jouw dienstverlening.

 

Wat komt er nog meer bij een ‘lekkere’ nieuwsbrief kijken? Dat vertel ik je in de blog Zo wordt je nieuwsbrief echt gelezen. En nu ga ik nog een stukje gevulde speculaas eten!

Hoe zijn jouw ervaringen met nieuwsbrieven? Welke vind jij lekker en welke gooi je onmiddellijk weg? Laat je reactie hier achter op, je krijgt dan altijd een reactie van mij.

 

Meer ondersteuning nodig bij het schrijven van je nieuwsbrief?  Doe dan mee aan de Hart en Ziel Marketing Academie. Je leert niet alleen je nieuwsbrief schrijven, maar ook hoe je je favoriete klant bepaalt, hoe je je website en blog schrijft. Facebook en Linkedin hebben geen geheimen meer voor je. Bovendien leer je een webinar geven, een intakegesprek voeren en online trainingen ontwerpen. Alles op een intuitieve en praktische manier. Resultaat: volop klanten en plezier in je marketing! 

Lees hier meer over de Hart en Ziel Marketing Academie

 

 

© 2015 – Hart en Ziel Marketing – Annie Massop – Alle rechten voorbehouden
Wil je dit artikel gebruiken in een nieuwsbrief, website of tijdschrift? Graag! MITS je de volgende informatie bij het artikel vermeldt met een werkende link naar de genoemde website:
‘Door Annie Massop van Hart en Ziel Marketing. Ga naar www.hartenzielmarketing.nl en vraag daar het gratis E-boekje ‘De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf’ aan.

 

 

Gratis boek 'De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf'
Heb je er een hekel aan om achter klanten aan te jagen en jezelf op te dringen? Ontdek hoe de klanten vanzelf naar jou toekomen door je intuïtie en sociale media in te zetten (pdf)
Je gegevens zijn veilig bij mij. Ik heb net zo'n hekel aan spam als jij.

Comment Section

10 reacties op “Lekker hapje voor je klanten


Door Marianne op 11 november 2014

Wat een verrassing Annie! Gisteren kregen wij contact via de mail en nu heb ik het gevoel dat er al een verbinding is tussen ons. Misschien komt het door dat stukje speculaas?
In ieder geval dankjewel voor de tips die ik van je krijg. Ik neem ze tot me en ga er iets mee doen in mijn praktijk.
hartelijke groet,
Marianne


Door Annie op 13 november 2014

Leuk Marianne, veel plezier met het uitvoeren van de tips (neem er een stukje speculaas bij;-)!


Door Gondelijn op 6 november 2014

Ha Annie,
Jouw nieuwsbrieven steken boven de anderen uit. Je lijkt verstand van zake te hebben. Daarom leg ik je mijn dilemma voor.
Mij is verteld dat nieuwsbrieven en e-books een goede marketingstrategie zijn. Maar om eerlijk te zijn, ik heb zelf allang mijn buik vol van de hoeveelheid nieuwsbrieven met titels als De 4 tips om , De 10 pijlers van … en prikkelende quasi persoonlijke vragen zoals Ben jij ook zo … ?, Haal jij alles uit … ? en Heeft u ook zo’n zin in … ? LinkedIn groepen van coaches, trainers en andere alternatieve begeleiders zijn onleesbaar geworden. En poeh, er wordt van alles gratis weggegeven. Maar niet heus. Het is een kwestie van een klik tot enkele weken maximaal dat er een belofte komt (Als je nu ja zegt, dan …. ) waarbij de commerciële insteek duidelijk wordt. Er wordt gegooid met kortingen voor snelle beslissers. Men wil niet geven, maar nemen. Mijn geld. Ik ben in 99,9% van de gevallen dan nog lang niet overtuigd.
Dus … als ik zelf al zo overvoerd ben met deze marketingstrategie en het zo doorzichtig is voor mij, hoe vertaal ik het dan integer naar mijn toekomstige klanten? Is dat wel mogelijk? En moge het duidelijk zijn, ik heb echt wat te bieden, schrijf er graag over, ik wil graag mensen bereiken die baat hebben bij mijn aanpak én ik heb de noodzaak daar mijn boterham mee te verdienen.
Groet!
Gondelijn


Door Annie op 10 november 2014

Ha Gondelijn, dank je wel voor je lovende woorden! Daarbij moet ik je waarschijnlijk teleurstellen, want ook ik maak gebruik van die promotieacties, snelle beslissers voordelen, kortingen enz. waar je zo’n hekel aan hebt. Mijn uitgangspunt is altijd: ik ga ervan uit dat mijn nieuwsbrief abonnees volwassen mensen zijn die zelf beslissen of ze wel of niet op mijn aanbod ingaan. Natuurlijk let ik op de balans tussen mails met gratis informatie en mails met mijn aanbod. En ook daar geldt weer: mijn abonnees zijn volwassen mensen, als het ze niet bevalt kunnen ze zich uitschrijven, even goede vrienden!
Om van je werk te kunnen leven is het naast het geven van veel gratis informatie (zodat mensen kunnen voelen of ze een klik met je hebben en ze vertrouwen in je opbouwen) nodig om expliciet je aanbod onder de aandacht te brengen. Het helpt beslist om mensen een speciaal aanbod te doen, want dan gaan ze op dat moment echt nadenken/voelen of ze jouw aanbod nodig hebben. Je aanbod doen is een essentieel onderdeel van ondernemerschap. Dat kan ongemakkelijk aanvoelen, maar is zeker te leren!
Als jij niet met nieuwsbrieven en e-books wilt werken en daarin niet je aanbod wilt doen, is dat uiteraard je goed recht. Je kan b.v. gaan netwerken, maar een groot nadeel daar van is dat het allemaal veel tijd kost en je relatief weinig mensen bereik. Daarom raad ik mijn klanten altijd aan een nieuwsbrief te maken, het is de meest snelle en goedkope manier om veel mensen te bereiken. Wat je ook doet, je aanbod zul je toch moeten doen, daar kom je niet onderuit. Aan jou de keuze…… Hartelijke groeten, Annie


Door Els Bohm op 5 november 2014

Ik lees niet veel nieuwsbrieven, de meeste vind ik niet lekker. Ondanks dat jouw nieuwsbrieven in mijn spambox terecht komen lees ik ze altijd, vanwege de pakkende koppen, en verrassende teksten. Niet teveel info, niet te inhalig, prima! … Jij maakt lekkere speculaas ;-)


Door Annie op 6 november 2014

Ha, ha Els, leuk gezegd! Dank je voor de complimenten dat ik een goede speculaasbakker ben.


Door Lilian Boerman op 5 november 2014

Bedankt voor alle leuke gedeelde tips, zeker een aanrader waar ik wat aan heb.


Door Annie op 5 november 2014

Dank je Lilian!


Door Yvonne Veenendaal op 4 november 2014

Dank voor de gedeelde tips Annie. Geven weer aanvullende ideeën voor een volgende nieuwsbrief.
Hartelijke groet, Yvonne


Door Annie op 5 november 2014

Jij ook bedankt Yvonne! Ben benieuwd naar je volgende nieuwsbrief.

Plaats een reactie


*