GRATIS CURSUS! Leer hoe je met Facebook en je intuitie overvloedig klanten aantrekt.
Gratis Facebook cursusLEES MEER EN MELD JE AAN

Page content

De Facebook 20% regel

Het liefst praat jij de hele dag over wat je voor beroep doet. Je doet je werk ook met ontzettend veel passie. Daarom ben je ook voor jezelf begonnen. Misschien heb je wel een praktijk voor Life Coaching, healing of reading? Waar je passie ook ligt, je stroomt er van over. Deze ‘overload’ kan erin resulteren dat jij in een advertentie teveel wilt vertellen. Je propt een afbeelding vol met tekst. Dit is het moment waarbij je aankomt op de Facebook 20% regel.

Wat is de Facebook 20% regel?

Facebook maakte gebruik van de zogenoemde ’80/20% tekst regel’, ook wel de Facebook 20% regel. Deze regel hield in dat een afbeelding van een advertentie niet meer dan 20% tekst mocht bevatten. Indien een afbeelding van een Facebook advertentie meer tekst bevatte, dan werd deze afgekeurd.

Begin 2016 is deze regel afgeschaft. Alleen betekent het niet dat je helemaal los kan gaan. Integendeel…

Het addertje onder het gras

Het geldt nu niet meteen dat je jouw advertentie moet volproppen met tekst. Facebook straft het namelijk nog steeds af wanneer jij teveel tekst in een afbeelding propt. Houd dus altijd goed rekening met de Facebook 20% regel.

De hoeveelheid tekst in jouw advertentie afbeelding heeft direct invloed op je campagneresultaten. Hoe meer tekst je in de afbeelding zet, hoe minder bereik je krijgt. Hiermee wordt het een hoog kostenplaatje om je doelgroep te bereiken. Andersom geldt het dus ook: hoe minder tekst je gebruikt, hoe meer bereik en hoe lager de kosten per klik worden.

De selectie van de Facebook advertenties

Je Facebook advertentie kan in de volgende vier categorieën vallen:

  • OK: als je afbeelding weinig of geen tekst bevat.
  • LAAG: als je afbeelding een beetje tekst bevat, wordt je bereik licht beperkt.
  • GEMIDDELD: Je advertentiebereik ligt mogelijk veel lager dan normaal.
  • HOOG: Je bereikt mogelijk niet je doelgroep.

De uitzonderingen van de Facebook 20% regel

Uiteraard zijn er ook uitzonderingen op de Facebook 20% regel.

De uitzonderingen zijn:

  • Comics & cartoons
  • Verpakkingen (alleen als het gehele product te zien is)
  • Boeken en albumhoezen
  • Beleidsteksten
  • Screenshots uit bijvoorbeeld games of mobiele apps
  • Affiches voor concerten, festivals, films, sportevenementen, en dergelijke

Logo’s, getallen en watermerken worden door Facebook als tekst gezien. Houd daar dus altijd rekening mee!

Online klanten werven?

Wil jij van flyers, brochures en/of folders ook gebruik gaan maken van de online wereld? Dat is heel verstandig! Een online zichtbaarheid maakt dat je sneller klanten werft. Wil je weten hoe het moet? Doe de cursus Intuïtief klanten werven met Facebook, helemaal gratis!

 

Comment Section

0 reacties op “De Facebook 20% regel

Plaats een reactie


*