GRATIS CURSUS! Leer hoe je met Facebook en je intuitie overvloedig klanten aantrekt.
Gratis Facebook cursusLEES MEER EN MELD JE AAN

Page content

Bakker Jan had een geweldig idee …… en ging failliet :-(((

Bakker Jan had een geweldig idee …… en ging failliet :-(((

Er was eens een bakker….

Er was eens een bakker Jan, die een geweldig idee had. Hij had gezien dat andere bakkers kleine stukjes van hun krentenbollen op de toonbank zetten en daardoor meer krentenbollen verkochten. “Ha”, dacht onze bakker: “Ik geef hele krentenbollen gratis weg, dan komen er veel meer mensen naar me toe en dan zul je zien dat ik ladingen krentenbollen verkoop!”.

Maar wat gebeurde er? Van heinde en ver kwamen er inderdaad hordes mensen in de winkel van bakker Jan, maar hij verkocht geen enkele krentenbol! De mensen deden zich tegoed aan de krentenbollen. Ze aten er soms wel drie op en gingen met hun buikje goedgevuld de winkel uit. Ze hadden na al die krentenbollen geen honger meer. Ze wisten dat Jan de volgende dag weer gratis krentenbollen zou uitdelen, dus was er geen enkele noodzaak om ze te kopen.

Bakker Jan was zeer gefrustreerd! Hij kreeg een hekel aan de mensen die zijn krentenbollen opaten maar geen klant werden en ging failliet :-(((.

Wat heeft dit verhaal met acquisitiegesprekken en gratis sessies te maken?

Veel coaches en therapeuten geven gratis sessies aan potentiële klanten. Hun gedachtegang: mensen ervaren dan hoe ik werk, zien de waarde van wat ik te bieden heb en worden dan klant.

In de praktijk worden die mensen echter geen klant! Waarom is dat? Net zoals bakker Jan en zijn krentenbollen zijn er 2 belangrijke redenen:

  1. Er zijn mensen die nooit zullen investeren in betaalde hulp. Ze gaan ‘shoppen’, vragen overal gratis sessies aan en gaan dan weer vrolijk verder
  2. Anderen hebben in de gratis sessie al oplossingen voor hun probleem gekregen> Hun eerste ‘honger’ is gestild, dus nemen ze geen verdere actie om hun probleem op te lossen

De coaches en therapeuten die deze gratis sessies aanbieden raken gefrustreerd! Ze krijgen een hekel aan de mensen die zoveel van hun tijd in beslag nemen zonder dat ze klant worden en gaan failliet :-((( (of stoppen met deze vorm van marketing).

Herken jij jezelf in dit scenario?

Baal jij ook van al die ‘gelukszoekers’ die je kostbare tijd opslorpen, maar geen klant worden? Heb je geen idee hoe je het wel moet aanpakken?

Ik geef je een belangrijke tip hoe een gesprek voert waar je wel klanten mee krijgt. Ga geen therapie of coaching geven in het gesprek (dus geen hele krentenbollen), maar maak je potentiële klanten heel bewust van hun problemen en welke gevolgen dat heeft op hun leven. Welke impact hebben de problemen op hun relaties, hun toekomstperspectief, hun tijd of hun financiën? Door zulke gerichte vragen laat je zien dat je verstand van zaken hebt. Je bouwt vertrouwen in je dienstverlening op.

Mensen worden zich dan bewust hoe groot hun probleem is. Dat op zich is al heel waardevol (je geeft ze een klein stukje krentenbol, een voorproefje van jouw dienstverlening). Het mooie is dat hun motivatie om iets aan dat probleem te doen groter wordt en dat ze sneller bereid zijn om te betalen voor een oplossing.

 

Klanten krijgen met acquisitiegesprekken is een kunst

Natuurlijk komt er nog veel meer bij kijken om gesprekken te voeren waar je klanten mee krijgt. Zoals:

  • hoe kom je überhaupt in contact met je potentiële klanten
  • hoe kom je binnen bij grote organisaties
  • wat zeg je als je een potentiële klant in een privé-situatie tegenkomt
  • hoe doe je op een goede manier je aanbod (zonder dat je blokkeert)
  • hoe reageer je op afhakers (mensen die eerst ‘Ja’ zeiden, maar zich later bedenken)

 

Dat alles (en nog veel meer) leer je in mijn online training Voer een Gesprek met Gevoel en Positief Resultaat. Deze training is speciaal ontworpen voor coaches en therapeuten. Je leert op een intuïtieve manier het aantal gesprekken met potentiele klanten te verhogen, meer klanten uit je gesprekken te halen en er plezier aan te beleven!

 

Je hebt het meeste profijt van deze cursus als je een duidelijke klant hebt en weet welk concreet probleem je voor hen oplost (m.a.w. je hebt je gespecialiseerd). Zonder zo’n klant is het ook mogelijk een gesprek te voeren, maar het is lastiger en kost meer tijd, omdat je in je gesprekken op allerlei mogelijke situaties moet kunnen inspelen.

Kies je ervoor om eerst je klant bepalen? Doe dan eerst de training Ontdek Intuitief je Favoriete en Goed Betalende Klant.

Voor beide trainingen geldt een niet-goed-geld-terug regeling. Mocht je voelen dat deze trainingen toch niet bij je aansluiten, annuleer dan binnen 2 weken na aanmelding en je krijgt je geld terug. Je loopt geen enkel risico!

© 2016 – Hart en Ziel Marketing – Annie Massop – Alle rechten voorbehouden
Wil je dit artikel gebruiken in een nieuwsbrief, website of tijdschrift? Graag! MITS je de volgende informatie bij het artikel vermeldt met een werkende link naar de genoemde website:’Door Annie Massop van Hart en Ziel Marketing. Ga naar www.hartenzielmarketing.nl en vraag daar het gratis E-boekje ‘De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf’ aan.

Gratis boek 'De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf'
Heb je er een hekel aan om achter klanten aan te jagen en jezelf op te dringen? Ontdek hoe de klanten vanzelf naar jou toekomen door je intuïtie en sociale media in te zetten (pdf)
Je gegevens zijn veilig bij mij. Ik heb net zo'n hekel aan spam als jij.

Comment Section

2 reacties op “Bakker Jan had een geweldig idee …… en ging failliet :-(((


Door ARNAUD VEERE op 6 augustus 2016

Je hebt zoooooooooo gelijk !!!


Door Annie Massop op 6 augustus 2016

Ha, dat is mooi Arnaud! Ik merk dat het veel herkenning oproept bij coaches en therapeuten, een gevoelige snaar. Dus pak die andere insteek in je gesprekken, dat werkt veel beter!

Plaats een reactie Annuleren


*