GRATIS CURSUS! Leer hoe je met Facebook en je intuitie overvloedig klanten aantrekt.
Gratis Facebook cursusLEES MEER EN MELD JE AAN

Page content

De 5 meest gestelde vragen over nieuwsbrieven

De 5 meest gestelde vragen over nieuwsbrieven

Fiets je door weer en wind om overal je folders neer te leggen?
Bezoek je ieder netwerk dat er te vinden is in je buurt?
Ben je een fortuin kwijt aan advertenties, drukwerk en visitekaartjes?
En merk je dat je daar te weinig potentiële klanten mee bereikt en dus te weinig klanten krijgt?

Dat is goed balen, je voelt dat wat je investeert in geen verhouding staat tot wat het je oplevert. Of in gewoon Nederlands: je bent gewoonweg aan het ploeteren!

Dat wil je natuurlijk niet. Je wilt het andersom: je wilt met weinig moeite en kosten, in weinig tijd veel van je potentiële klanten bereiken, waardoor de kans dat er klanten uit voort komen vele malen groter wordt.

Hoe krijg je dat voor elkaar? Door het schrijven van een nieuwsbrief!

Met een nieuwsbrief bereik je snel, goedkoop en met weinig moeite, veel van je potentiële klanten. Stel dat je er in totaal twee uur over doet om een nieuwsbrief te schrijven en te versturen. En stel dat je – zeg maar – vierhonderd abonnees hebt en één keer in de maand je nieuwsbrief verstuurt. Dan bereik je met twee uur werk vierhonderd van je potentiële klanten. En dat iedere maand weer. Daar kun je nooit van je leven tegenop fietsen of tegenop netwerken!

Het mooie is dat het alleen maar beter kan worden. Die twee uur die je aan het schrijven van je nieuwsbrief besteed blijven hetzelfde, terwijl je wel steeds meer potentiële klanten bereikt. Want als je zorgt voor een goede nieuwsbrief door vanuit je hart en intuïtie te schrijven, krijg je bijna als vanzelf steeds meer lezers.

Goed, je bent overtuigd en je besluit een nieuwsbrief te schrijven. Onmiddellijk dringen zich een aantal vragen bij je op. En die dringen zich niet bij jou alleen op, die vragen hoor ik heel vaak van mijn klanten. Daarom beantwoord ik de 5 meest gestelde vragen over nieuwsbrieven in dit artikel.

1. Waar kan ik over schrijven in mijn nieuwsbrief?
Hier zijn legio mogelijkheden voor. Het belangrijkste is dat je interessante en waardevolle informatie naar je abonnees stuurt. In een eerder artikel ‘Een lekker hapje voor je klanten’ gaf ik tips hoe je aan interessante en waardevolle informatie komt. Onderaan deze blog vind je de link.

2. Hoe vaak stuur ik mijn nieuwsbrief?
Minimaal 1x per maand. Doe je het minder, dan blijf je niet voldoende in het geheugen van je lezers hangen. Maximaal 1x per week. Stuur je je nieuwsbrief vaker, dan gaan je abonnees je irritant vinden.  In een promotie periode waarbij je met een deadline werkt, kun je hier tijdelijk van afwijken, dan mag je wel wat vaker mailen. Dit zijn de algemene richtlijnen, voel welke frequentie voor jouw klanten het beste is.

3. Hoe krijg ik meer inschrijvingen op mijn nieuwsbrief?
Maak het aantrekkelijk voor je websitebezoekers om zich te abonneren. Bied een cadeautje aan als mensen zich inschrijven, zoals een e-boekje, een zelftest, een extra dik artikel of een MP3 met interessante informatie. Om aantrekkelijke onderwerpen te vinden, kun je dezelfde principes als de onderwerpen van je nieuwsbrief toepassen. Zie hieronder de link naar mijn blog ‘Een lekker hapje voor je klanten’

Promoot het cadeautje en geef de inschrijvers als extra je abonnement op je nieuwsbrief. Zet op iedere pagina van je website het inschrijfformulier rechts bovenin (uit onderzoek blijkt dat dit de beste plek is). Promoot dus niet je nieuwsbrief, daar schrijven bezoekers zich veel minder voor in.

4. Welke software kan ik gebruiken om mijn nieuwsbrief te versturen en zijn daar kosten aan verbonden?
Er zijn veel verschillende softwaremogelijkheden. Ik geef je 3 bekende: www.mailchimp.com, www.aweber.com, www.autorespond.nl. Ze hebben allemaal hun voors en tegens, dus bekijk voor jezelf wat voor jou het meeste past. Bij Aweber en Autorespond betaal je vanaf het begin, Mailchimp kun je tot een bepaald aantal abonnees gratis gebruiken. Je hebt dan echter minder mogelijkheden en bij een bepaald aantal abonnees ga je toch betalen.

Let op: gebruik altijd email software om je nieuwsbrief te versturen. Die software regelt allerlei dingen die je anders veel tijd zou kosten. Denk aan het automatisch opsturen van je gratis cadeau en toestemming vragen of je mensen op je emaillijst mag zetten. Ook kunnen jouw abonnees zelf hun gegevens wijzigen of zich afmelden.

5. Worden mensen nog wel klant als ik gratis kennis en ervaring in mijn nieuwsbrief weggeef?
Ja, dat merk ik zelf iedere dag weer! Natuurlijk zullen er altijd abonnees zijn die alleen je gratis tips lezen en zich daar genoeg geholpen mee voelen. Er zijn echter ook een aantal abonnees voor wie dat niet voldoende is. Die lezen je tips met in hun achterhoofd de overweging om jou in te schakelen. Jouw tips geven hen dan het vertrouwen en de zekerheid dat jij de juiste persoon bent.

Sta je inmiddels te trappelen om aan je nieuwsbrief te beginnen? Wacht nog even! Ik raad je aan eerst het artikel Een lekker hapje voor je klanten te lezen, waarin je leert hoe je aan interessante onderwerpen voor je nieuwsbrief (en je cadeau) komt. Lees daarna het artikel Zo wordt jouw nieuwsbrief echt gelezen, vol met praktische tips over de opmaak, indeling en schrijfstijl van je nieuwsbrief (en blog).

Zo, nu kun je aan de slag! Ik ben heel nieuwsgierig hoe je deze tips toepast in jouw nieuwsbrief. Laat het me weten door een reactie hieronder achter te laten. Je krijgt altijd antwoord.

 

Meer ondersteuning nodig bij het schrijven van je nieuwsbrief, blog of gratis cadeau?  Doe dan mee aan de Hart en Ziel Marketing Academie. Je leert niet alleen je nieuwsbrief, blog en gratis cadeau schrijven, maar ook hoe je je favoriete klant bepaalt en hoe je je website schrijft. Facebook en Linkedin hebben geen geheimen meer voor je. Bovendien leer je een webinar geven, een intakegesprek voeren en online trainingen ontwerpen. Alles op een intuitieve en praktische manier. Resultaat: volop klanten en plezier in je marketing! 

Lees hier meer over de Hart en Ziel Marketing Academie

© 2015 – Hart en Ziel Marketing – Annie Massop – Alle rechten voorbehouden
Wil je dit artikel gebruiken in een nieuwsbrief, website of tijdschrift? Graag! MITS je de volgende informatie bij het artikel vermeldt met een werkende link naar de genoemde website:’Door Annie Massop van Hart en Ziel Marketing. Ga naar www.hartenzielmarketing.nl en vraag daar het gratis E-boekje ‘De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf’ aan.
Gratis boek 'De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf'
Heb je er een hekel aan om achter klanten aan te jagen en jezelf op te dringen? Ontdek hoe de klanten vanzelf naar jou toekomen door je intuïtie en sociale media in te zetten (pdf)
Je gegevens zijn veilig bij mij. Ik heb net zo'n hekel aan spam als jij.

Comment Section

6 reacties op “De 5 meest gestelde vragen over nieuwsbrieven


Door Carla op 9 juli 2015

Hallo Annie,
Dank voor al je tips weer.
@Jose, ik gebruik ook Laposta……..echt super en handig in gebruik.



Door Miranda op 29 januari 2014

Ik gebruik zelf Laposta. ben er zeer tevreden over! Je kunt tot 2000 mensen gratis nieuwsbrieven versturen en ook bekijken wie je brieven geopend hebben, op welke links ze geklikt hebben. Het maken gaat ook heel gemakkelijk. Aanrader!


Door Annie op 30 januari 2014

Dank Miranda, voor het delen van deze tip. Groeten, Annie


Door José Koster op 29 januari 2014

Ha Annie, op internet vond ik Laposta, een Nederlandse versie van Mailchimp. Ken je mensen die daar ervaring mee hebben?
Groet José


Door Annie op 30 januari 2014

Hi José, zie reactie van Miranda ook op deze blog. Gr, Annie

Plaats een reactie Annuleren


*