GRATIS CURSUS! Leer hoe je met Facebook en je intuitie overvloedig klanten aantrekt.
Gratis Facebook cursusLEES MEER EN MELD JE AAN

Page content

Hoe je intuitief jouw persoonlijke kwetsbare verhaal vindt

Hoe je intuitief jouw persoonlijke kwetsbare verhaal vindt

In het vorige blog kon je lezen waarom het belangrijk is dat je jouw persoonlijke en kwetsbare verhaal vertelt: het geeft de klant het gevoel met een mens van vlees en bloed van doen te hebben. Het geeft de klant vertrouwen en moed om zelf haar of zijn problemen aan te pakken. De volgende vraag is natuurlijk: welk verhaal kan ik dan vertellen en wanneer vertel ik dat?

Het verhaal dat je vertelt heeft iets te maken met je dienstverlening én is voor jouw klant interessant om naar te luisteren. Als je zomaar een persoonlijk verhaal vertelt zonder een link naar je dienstverlening is dat voor de klant onbegrijpelijk en zal hij of zij snel afhaken. Om jouw kwetsbare verhaal te vinden dat óók waardevol voor de klant is, kun je het beste uitgaan van de klant.  Want het gaat er tenslotte om wat jij  (ook al is het alleen maar door je verhaal te vertellen) voor de klant kan betekenen.

Dat verhaal vinden kan je heel mooi op intuïtieve wijze doen.

Zoek intuïtief naar een voorwerp dat symbool staat voor de ideale situatie die je jouw klanten het allerliefste gunt. Om dat voorwerp te vinden, hoef je niet na te denken, ga gewoon op je gevoel af. Ook als jij het niet begrijpt met je verstand, niets aan de hand, alles is goed.
Ga dan associëren aan de hand van dit voorwerp. Ook hierbij geldt: alles is goed, je hoeft je niet te verantwoorden, jouw gevoel is leidend. Schrijf de associaties op een vel papier of strookjes papier en leg dat bij het voorwerp.

Hieronder zie je een voorbeeld van mijzelf: ik gun mijn klanten dat ze met het werk dat ze met hart en ziel doen, genoeg klanten en inkomen kunnen krijgen.

Daarna zoek je een voorwerp dat symbool staat voor het grootste probleem dat jouw klanten ervaren. Ook hierbij geldt: je hoeft er niet over na te denken, ga gewoon op je gevoel af. Daar leg je ook jouw associaties bij neer. Hieronder een voorbeeld van mijzelf: mijn klanten hebben te weinig klanten of inkomen. Of ze hebben voldoende inkomen, maar vinden het werk niet leuk wat ze doen.

 

De volgende stap is om na te gaan welke ervaring jijzelf met dit probleem en ideale situatie hebt gehad. Het kan iets zijn wat met jezelf gebeurd is, maar het kan ook bij iemand anders zijn voorgevallen en jou erg geraakt hebben. Laat de ervaring aan de hand van de symbolen en associaties gewoon naar boven komen. En leg ze vervolgens bij de voorwerpen en teksten die je al had liggen. Hieronder een voorbeeld van een probleem situatie die ik zelf heb meegemaakt: in de ICT gebruikte ik teveel mijn ratio en verdiende ik  goed en bij healing kon ik mijn intuïtie inzetten, maar daar verdiende ik weer heel weinig mee.

En tot slot mijn persoonlijk voorbeeld van de ideale situatie: ik kan bij het werk dat ik nu doe (marketing voor therapeuten en coaches) volop mijn intuïtie inzetten en heb genoeg klanten en inkomen.

 

Nu heb je dus je eigen ervaring met de probleem situatie en de ideale situatie gevonden.

Díe ervaring is de basis voor jouw persoonlijke kwetsbare verhaal. Heb je meerdere ervaringen met deze thematiek? Kies dan de meest dramatische en kwetsbaarste uit, ook al vind je dat eng. Want hoe meer kwetsbaarheid er in je verhaal zit, hoe meer jouw klanten emotioneel geraakt zullen worden. En dat kan voor jouw klanten het verschil maken of ze hun problemen gaan aanpakken of niet.

Vertel dit verhaal in ieder geval op je website en neem het op in je promotieteksten. Als er gelegenheid en tijd is vertel je dit verhaal ook bij het netwerken en bij je presentaties. Door je persoonlijke kwetsbare verhaal op zoveel mogelijk plekken te vertellen doe je jezelf een plezier: je kunt jezelf zijn en je hoeft je niet groot te houden.  Je doet er ook je klant een plezier mee, omdat de klant zich op die manier met jou verbonden voelt, jij bent net als de klant zelf ook een ‘gewoon’ mens met angsten en fouten.

Wat is jouw verhaal waarmee je jouw klanten inspireert? Laat het me weten, hier op mijn blog. En vind je het leuk om mijn persoonlijke verhaal te lezen? Ga dan naar mijn websitepagina ‘Over Annie’.

Meer ondersteuning nodig om jouw verhaal te vertellen zodat je klanten geïnspireerd raken? 

Doe dan mee aan de Hart en Ziel Marketing Academie. In de Academie leer je alles wat nodig is om opp jouw eigen wijze naar buiten te treden.  Daarbij leer je ook hoe je je favoriete klant bepaalt, hoe je je website, blog en nieuwsbrief schrijft. Facebook en Linkedin hebben geen geheimen meer voor je. Bovendien leer je een webinar geven, een intakegesprek voeren en online trainingen ontwerpen. Alles op een intuitieve en praktische manier. Resultaat: volop klanten en plezier in je marketing!

Lees hier meer over de Hart en Ziel Marketing Academie

© 2015 – Hart en Ziel Marketing – Annie Massop – Alle rechten voorbehouden
Wil je dit artikel gebruiken in een nieuwsbrief, website of tijdschrift? Graag! MITS je de volgende informatie bij het artikel vermeldt met een werkende link naar de genoemde website:’Door Annie Massop van Hart en Ziel Marketing. Ga naar www.hartenzielmarketing.nl en vraag daar het gratis E-boekje ‘De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf’ aan.
Gratis boek 'De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf'
Heb je er een hekel aan om achter klanten aan te jagen en jezelf op te dringen? Ontdek hoe de klanten vanzelf naar jou toekomen door je intuïtie en sociale media in te zetten (pdf)
Je gegevens zijn veilig bij mij. Ik heb net zo'n hekel aan spam als jij.

Comment Section

4 reacties op “Hoe je intuitief jouw persoonlijke kwetsbare verhaal vindt


Door MarJa Jansen-Lagerweij op 3 juli 2015

Hallo Annie,
Ik ben het helemaal met je eens dat het persoonlijk verhaal een gevoel van verbondenheid geeft. Bovendien geeft het me vaak een gevoel dat de dingen in het leven niet zomaar gebeuren …. Zo ook mijn verhaal. Ik ben kunstzinnig therapeut geworden omdat ik zelf als client ervaren heb dat ik hierdoor op een veilige manier bij mijn gevoel kon komen en er direct wat mee kon doen. Voor die tijd kon ik of helder over mijn problemen praten zonder te voelen of zat ik zo in het gevoel dat ik er geen woorden voor had en ook niets meer kon. Kunstzinnige therapie gaf me de handvaten om letterlijk aan de slag te gaan: niet rechtstreeks op een expressieve manier, maar met sprekende verhalen en beelden die me herkenning en houvast gaven en met materiaal dat me iets te bieden had. Ik vond het heel bijzonder om te voelen dat ik aan een trauma kon werken en tegelijk kon voelen dat ik gezond bezig was. Wat een bron van inspiratie en wat voelde ik me dankbaar. Zo heb ik mezelf terug gevonden en heb ik op mijn 38ste de stap gezet om zelf de 4 jarige beroepsopleiding te doen. Nu help ik anderen met mijn mooie vak en ook daar voel ik me dankbaar voor! Ik heb mijn depressieve periode symbolisch afgesloten door echt ” Ja ” te zeggen tegen het leven. Sindsdien schrijf ik mijn voornaam met twee hoofdletters: MarJa.


Door Annie Massop op 3 juli 2015

Dank voor jouw mooie persoonlijke verhaal Marja! Snap nu beter waarom je jezelf MarJa heet! Liefs van Annie


Door Marjan op 27 juni 2015

Verrassend, dat hier nog niemand op heeft gereageerd.
In mijn verhaal draait het om inzicht: door te denken goed bezig te zijn, heb ik veel kostbare tijd verloren. Dat geldt binnen mijn bedrijf (bedrijfsvoering, productaanbod, op klanten wachten etc). Maar ook in mijn relatie en gezin. Je kunt DENKEN dat je goed bezig bent, maar je VOELT dat er iets in dat verhaal niet klopt – de resultaten zijn niet maximaal. Het eerlijk naar mezelf en m’n resultaten kijken, heeft me aangespoord te zoeken naar een andere aanpak. Door nieuwe inzichten te zoeken en te vinden, EN ze toe te passen, ben ik nu op de weg van het KLOPPEND maken. Ik zie uit naar het vervolg, en ik gun zoveel andere mensen en gezinnen het verwerven van helpende inzichten, zodat ze meer harmonie ervaren. Ik help moeders van jongens en mannen met effectief communiceren in hun gezin.


Door Annie Massop op 30 juni 2015

Dank voor je reactie Marjan! Er wordt door onze omgeving zo vaak een beroep gedaan op ons denken, dat we niet eens meer weten dat je ook kunt voelen! Goed dat je daar achter bent gekomen en nu wel naar je gevoel luistert.

Plaats een reactie


*