GRATIS CURSUS! Leer hoe je met Facebook en je intuitie overvloedig klanten aantrekt.
Gratis Facebook cursusLEES MEER EN MELD JE AAN

Page content

Durf jezelf te zijn, je bent goed genoeg!

Durf jezelf te zijn, je bent goed genoeg!

Doe je dit wel eens?

  • Tien keer een e-mail (of nieuwsbrief of socialmediabericht) nakijken voor je hem de deur uitdoet?
  • Je uitputten in excuses als je een klein foutje hebt gemaakt?
  • Helemaal van slag zijn als een klant kritiek op je heeft?
  • ’s Nachts wakker liggen als je iets verkeerd hebt gedaan in een sessie?
  • Steeds weer denken wat er fout zou kunnen gaan in de toekomst en hoe je dat kan voorkomen?
  • Het gevoel hebben, dat je werk nooit af is, dat het altijd beter kan?

Herkenbaar? Dan heb je last van perfectionisme!

Veel therapeuten en coaches willen het allerbeste voor hun klanten. Ze scholen zich in hun vak, bereiden zich degelijk voor op iedere sessie en checken doorlopend bij hun klanten of de begeleiding aan de verwachtingen voldoet. Allemaal mooie eigenschappen, ze getuigen van professionaliteit en zorgvuldigheid.

Het goed willen doen kan echter doorslaan in ongezond perfectionisme. Je kijkt terug op de behandeling en hebt alleen oog voor wat er niet goed ging in de sessie. Je vergeet wat er wel goed ging en wordt daardoor onzeker en gespannen. Je ziet er tegenop om naar buiten te treden, want je denkt alleen maar aan wat er fout kan gaan. Dus heb je stress als je jezelf presenteert of je doet het maar helemaal niet meer.

Waarom doe je dit toch zo?

Meestal is het een combinatie van factoren. Coaches en therapeuten bezitten een aantal positieve eigenschappen. Ze willen professioneel werken en de klant goed helpen. Daarbij kunnen ze een ander goed aanvoelen en weten precies wat die nodig heeft. Ze hebben vaak een rijke verbeelding en zijn creatief.

Maar heb je ooit geleerd dat iets verkeerds doen hetzelfde is als een verkeerd mens zijn, dan mag je dus geen fouten van jezelf maken. Heb je vaak ervaren dat anderen je afwijzen om wat je doet, dan voel je je pas goed als een ander je goedkeurt. Als je daarbij ook nog allerlei rampscenario’s fantaseert en alvast oplossingen voor die rampen bedenkt, dan ben je constant op je hoede.

En dan heb je het perfecte (!) recept voor perfectionisme!

Gevolg? Je loopt voortdurend op je tenen. Daar wordt je moe en gestrest van. Beslissingen neem je pas na heel veel wikken en wegen (stel je voor dat je iets verkeerds kiest!). Het kost je bergen tijd en bergen energie.

Voor je bedrijf is het ook niet goed, want als je niet naar buiten treedt, weten potentiële klanten niet dat je er bent en krijg je dus geen klanten. De tijd die je aan piekeren kwijt bent, besteed je niet aan taken die nodig zijn om je bedrijf op te bouwen, zoals nieuwe producten ontwikkelen.

Hoe kun je dit doorbreken?

  • Kijk realistisch naar jezelf. Je bent een mens. Mensen – jij dus ook! – maken per definitie fouten. Je bent altijd een goed mens, of je nu iets wel of niet goed doet.
  • Kijk realistisch naar de wereld. Het is een gegeven dat er altijd mensen zullen zijn die jou afwijzen. Er zijn echter ook altijd mensen die jou onvoorwaardelijk accepteren, wat je ook doet of zegt. Je hebt zelf zeggenschap over met wie je omgaat. Richt je dus op mensen (dus ook op klanten) die jou accepteren.
  • Keur jezelf goed, onafhankelijk van anderen. Je kunt te allen tijde jezelf goedkeuren en waarderen, daar heb je niemand anders voor nodig. Leer jezelf aan om iedere dag minstens 10 positieve dingen over jezelf te zeggen.
  • Fantaseer over positieve realistische scenario’s. Jouw creativiteit en verbeeldingskracht kun je ook positief inzetten. Oefen ermee dat je realistische scenario’s fantaseert voor situaties die je lastig vindt. Hoe vaker je dit doet, hoe gewoner het voor je wordt.

Op deze manier sta je ontspannen en met plezier in het leven. Je bent fit en hebt energie. Je neemt kordaat beslissingen en bent heel productief in je bedrijf. Je treedt onbevangen naar buiten en durft zichtbaar te zijn: goed voor je promotie en goed om meer klanten aan te trekken. Natuurlijk blijf je professioneel in je bedrijf. Uiteraard blijf je kritisch op de kwaliteit van je dienstverlening en check je of je klanten tevreden zijn. Het verschil is nu dat je oog hebt voor alles wat wel goed gaat en je vandaar verder bouwt.

Eigenlijk is het heel simpel. Wees een feilbaar mens net zoals ieder ander. Zoek mensen om je heen die jou nemen zoals je bent en focus op de positieve dingen. Dan blijft er niets meer van je perfectionisme over!

Mag jij van jezelf een mens zijn die fouten maakt? Laat het me weten hier op mijn blog, je krijgt altijd antwoord!

Gerelateerde artikelen:

© 2015 – Hart en Ziel Marketing – Annie Massop – Alle rechten voorbehouden
Wil je dit artikel gebruiken in een nieuwsbrief, website of tijdschrift? Graag! MITS je de volgende informatie bij het artikel vermeldt met een werkende link naar de genoemde website:’Door Annie Massop van Hart en Ziel Marketing. Ga naar www.hartenzielmarketing.nl en vraag daar het gratis E-boekje ‘De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf’ aan.
Gratis boek 'De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf'
Heb je er een hekel aan om achter klanten aan te jagen en jezelf op te dringen? Ontdek hoe de klanten vanzelf naar jou toekomen door je intuïtie en sociale media in te zetten (pdf)
Je gegevens zijn veilig bij mij. Ik heb net zo'n hekel aan spam als jij.

Comment Section

14 reacties op “Durf jezelf te zijn, je bent goed genoeg!


Door Linda op 26 januari 2017

Zoo herkenbaar! Het gaat steeds een beetje beter, maar merk dat ik weer wat onzekerder ben nu ik weer aan de slag moet na mijn zwangerschapsverlof. Denk ook altijd over alles te veel na en stel te vaak dingen uit omdat ik het nog niet goed genoeg vind. Denk net weer aan de spreuk, ‘ imperfect action is better than perfect inaction’. Hopelijk snel weer op de goede weg ;)


Door Annie Massop op 20 februari 2017

Hi Linda, snap helemaal dat je na een tijdje eruit geweest te zijn wat meer twijfels en onzekerheden hebt. Dat hoort erbij en als je gewoon aan de slag gaat, zal dat snel weer over zijn. Mooie spreuk haal je aan, helemaal mee eens!


Door ruud.s op 4 mei 2016

Ik zit hier echt mee in de knup, ben zo onzeker dat ik vaak niet uit mijn woorden kom als ik met mensen aan het praten ben. Krijg helemaal de kriebels als ik naar een groep mensen toe moet en vooral naar mensen waar ik tegenop kijk. wat moet ik nou toch doen ? Het lijkt alsof het steeds erger word, ook dat imiteergedrag


Door Annie Massop op 4 mei 2016

Hallo Ruud, als je zo in de knoop met jezelf zit, is het wijs om hulp te vragen. Google eens op onzekerheid oplossen of sociale angst, dan vind je genoeg mensen die je daar mee kunnen helpen. Ben je zelfstandig? Dan helpt het ook om je te richten op klanten waar jij jezelf bij op je gemak voelt. Zoek in ieder geval ondersteuning, getuigt van moed als je dat doet! Sterkte!


Door Bert Waning op 31 augustus 2015

Ik ga vlak voor het slapen gaan altijd even voor de spiegel staan en benoem dan iets wat ik in de afgelopen dag goed heb gedaan, en complimenteer mijzelf daarvoor!



Door Alice op 14 oktober 2014

in het verleden kon ik echt wakker leggen van onbelangrijke foutjes of mensen die iets onaardigs hadden gezegd over me. Er is een hoop veranderd. Het is heerlijk om er voor te kiezen en te ervaren echt vrij te zijn van kritiek van anderen en nog beter, veel liever te zijn voor mezelf en te accepteren dat ik een mens ben. :-)


Door Annie op 15 oktober 2014

Hi Alice, dat is een hele reis geweest naar zelfacceptatie! Sta je idd veel steviger in je schoenen naar anderen toe. Mooi mens, ga zo door! Liefs, Annie


Door Lidwien op 16 juli 2013

Ik herken die hoge lat, die niet hoog genoeg kan zijn. Als ik mezelf weer eens uitput, herinner ik me die ene geestige en rake uitspraak van een coach: ‘leg de lat onder je voeten’! Dan kan ik meteen weer glimlachen om mezelf.


Door Annie op 17 juli 2013

Hi Lidwien,

Dat is inderdaad een hele goede (en grappige!) uitspraak! Die onthou ik.

Groeten, Annie


Door Anne op 26 januari 2017

Wat leuk. Dan doe je meteen ook meer gronden. ;-)



Door Esther op 16 juli 2013

De spijker op zijn kop! Dank je voor je advies.


Door Annie op 17 juli 2013

Graag gedaan Esther!

Groeten, Annie

Plaats een reactie


*